maanantai 25. huhtikuuta 2022

Yhden ironia on toisen totuus ja aina jonkun onnettomuus

 

Ei se, että joku tai vaikka kuinka moni sanoo, ettei ole natsi, todista tai tarkoita vielä mitään. Tarvitaan antinatsistisia toimia. Venäjä ei ole sodassa vaan torjuu rakenteellista natsismia purkamalla yhteiskunnan pohjarakenteeseen juurtuneita valta-asemia.

Yhden ironia on toisen totuus ja aina jonkun onnettomuus.

Valitse puolesi tarkkaan, herkeämättä odota noutajaa.


*

Olettamisen hinta? Venäjä tuhoaa natsioletettuja risteilyohjuksilla ja nuoliammuksilla, koska pelkkä oletus riittää uhkaa eliminoivien toimien perusteeksi. Dehumanisoidun natsin voi myös raiskata, jos siltä tuntuu.


13 kommenttia:

  1. Juurikin. Suomestahan tämä on jo ollut pidempään tuttu homma. Maassamme on noin kaksi linja-autollista natsismia harjoittavaa idioottia. Liikaa yksikin, mutta eivät tosiasiallisesti kykene kaatamaan määrällään mitään, oman linja-autonsa korkeintaan, jos sitäkään, kaljapullonsa maastohousuilleen todennäköisimmin.

    Mutta eihän tämä määrä riitä. Niitä on varmaan enemmän. Tuokin sanoi niin kylmästi. Ja tuo. Ei peukuta meitä. Persutkin. Jos eivät ole natseja niin ainakin melkein. Eivät tiedä vain itsekään. Ovat sisällä rakenteissa. Verkostuvat varmaan siellä tunneleissaan. Imevät happea. Peräkammareissa harrastavat historiaa. Kuka tahansa voi olla. Vaikka kuinka kiva ihminen. Paitsi me.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokainen suomalainen on osa rakenteellisen natsismin ongelmaa, jos oikein silmiin katsotaan. Turha vähätellä. Vain antinatsistinen toiminta voi muuttaa näitä rakenteita.

      Poista
    2. Nämä väitteet ovat tavallaan yhtä oikeutettuja kuin älyttömiäkin. Riippuvat oikeastaan täysin määrittelyvallasta. Jossain Ukrainan tapauksessa näemme miten älyttömiä väitteet kokonaisuutena ovat, vaikka Ukrainassakin on ihan oikeita natseja / äärioikeistolaisia. Miedommissa ympyröissä, kuten Suomessa, näitä väitteitä voidaan esittää aivan julkisesti ilman että ne näyttäytyvät täysin naurettavina, joidenkin mielestä ne ovat myös oikeutettuja, joiden mielestä vain ylipäätään typeriä. Vasta kun väkivalta astuu kuvioon, voidaan nähdä erilaisten totalisoivien ja ulkoapäin tulevien määrittelyiden haitallisuus.

      Poista
  2. Jäin miettimään olenko tavannut koskaan natsia henk.koht. ja vaikka olen monenlaista viheltäjää ja sekoilijaakin tavannut, rikollisiakin, nuorena varsinkin, niin varsinaista natsia en ole tavannut.

    Kauan sitten "asiakkaina" mulla oli sellaisia mun pituisia nuorukaisia, joista parilla oli kiinnostusta siihen suuntaan. Oli pilottitakkia ja maihinousukenkää mutta kun pojat saivat tyttöystävät niin tyyli vaihtui vuoden aikana ja nuoret herrat rentoutuivat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän nuoria miehiä, jotka larppasivat hetken jotain uusnatsismiksi ajateltavaa huoneessaan, mutta ei siitä tullut sen kummempaa. Toki uusnatseja on ympäri Eurooppaa, en minä sitä suinkaan kiellä. Ehkä Ukrainan sota voisi opettaa meille jotain siitä, mitä ihmisten demonisointi pahimmillaan saa aikaan demonisoitiinpa sitten mitä oletettua ihmisryhmää tai kansaa hyvänsä.

      Poista
    2. Pk-seudulla pinnalla on nyt toisenlainen musa kuin ysärin fasistipunk, mitä taisivat nuo kuvaamani tyypit, valkoiset kuulapäät, kuunnella.
      Ehkä tiedättekin, mitä tarkoitan. Nuorten miesten asefetissejä, mafiagangsta-räppiä jne. Machofetissejä, kultaa ja kromia, väkivaltaa ja naisten alentamista. Ja ihan ei ole leikiksikään jäänyt, valitettavasti. Oikeustaloilla leikkien seuraukset esillä.

      Tämä em. ubertoksiksuus ei ihme kyllä (siis e i ihme) kuulu lainkaan kantahuolenkantajien listoille.

      Poista
    3. Se on sitä parempaa sovinismia ja misogyniaa, ei rakenteellista vaan jotain muuta. En oikeastaan tunne, koska ei kiinnosta kuunnella paskaa musaa ja katsoa ääliöitä aseet kädessä heilumassa ja esineellistämässä nuoria naisia.

      Poista
    4. Kyllähän rap-musiikin tiettyjen genrejen misogyniasta jne on puhuttu vuosikaudet. Sitten toisaalta on myös paljon naisartisteja, jotka uusintaa samaa likasoppaa, mutta jotenkin "feministisestä" näkökulmasta tuottamalla alapään ja tissien ja nussimisen ympärillä pyöriviä sanoituksia ja kuvavirtaa. Ehkä ironisesti ja läpällä? En tiedä. Onneksi on paljon hyviäkin artisteja - en vaan ymmärrä pyöriskelyä tuossa kuvastossa.

      Poista
    5. Noista videoista joita olen katsonut (velvollisuus olisi muillekin jotka yhteiskuntaa seuraavat) tulee silmille nuorukaisten vimmainen halu heilua ilman paitaa joka paikassa. Maailma on siinä mielessä muuttunut, että jos kasarin Kouvolassa oltaisiin tuolla tavalla paidatta hivelty ja poseerattu niin vaikea olisi ollut enää mennä oikeastaan mihinkään.
      (Meillä oli ihan toisenlaisia machofetissejä. Kuten pitkähkö tukka, iso muovikampa ja farkkuasu, hah ha. Hieman myöhemmin tuli kirpparin pikkutakki mutta ehdottomasti ilman rauhamerkki-nappia, koska yksilöllisyys ensin. )

      No niin. Oliko tuossa yllä nyt havaittavissa eräänlainen h-foobinen asenne ilmiselvästi? Ei ollut, tiedoksi alitajunnan putinisteille and just for information.

      Poista
    6. Tuon "uuden feministisen" kuvaston eteenpäin menoa pillusta ylöspäin aina avoimien silmien korkeudelle odottelen ihan samalla tavalla.

      Poista
    7. Minulle ovat henkilökohtaisesti jotenkin vieraita kaikki megatietoiset ja teoreettisesti sukupuolitetut jutut ihmisten välisessä kanssakäymisessä ja ihmisten arvioinnissa. Tämä johtunee siitä, että olen mies mutta myös siitä, että oma nuoruus tuli elettyä ajassa, jolloin ei oltu niin tietoisia kaikesta mahdollisesta. Oli jotenkin helpompaa, sanoisin. En osaa itse luontevasti käyttää nykyterminologiaa. Ihmisten kanssa pitää olla ihmisiksi eikä olettaa kaikenlaista etukäteen, suunnilleen tämä on elämäni ohjenuora.

      Poista
    8. Hyvä ohjenuora. Kun ei arvioi millään tavalla toista ihmistä oikeastaan minkään perusteella (asiakysymykset erikseen) niin kaikki pysyy auki. Myöskin "oletettu"-määritteen tyrkyttävä käyttely on vahvaa olettamista. Jos ihminen määrittelee itsensä muille, tilanne voi olla toinen. Tekomme kertovat tietenkin jotakin meistä mutta nekin joskus eri ihmisille eri asioita. Toiselle niljakas paskiainen voi olla toiselle hyvä ja avoin ihminen.

      Poista
    9. Yhteiskunnassa riittää paljon korjattavaa. Sitä en kuitenkaan usko, että esimerkiksi suomalaisen yhteiskunnan identifioiminen rasistiseksi kokonaisuudessaan (tai natsistiseksi sellaista ei kaiketi ole edes väitetty, on vain yksittäisiä natseja) eli ääri-ilmiöisenä auttaa kuitenkaan kovin hyvin tunnistamaan yhteiskunnassa vallitsevia ongelmia ja purkamaan niitä.

      Poista