perjantai 13. elokuuta 2021

Salaliitto

 

Vakavasti ottaen salaliitto on tai voi olla kielen ja käsitteellisen ajattelun ominaisuus, ei niinkään tarina jota kerrotaan salaisiin kabinetteihin kokoontuneista johtajista ja heidän hankkeistaan ihmiskunnan pään menoksi. Salaliitto on metafora, joka kuvaa sitä, miten kielessä tai käytetyissä käsitteissä ja siten tietyn ajan itseymmärryksessä on seikkoja, joita ei käsitteellistetä eikä siten voida myöskään ajatella.

Tarkastamatta lähteitä jotenkin tähän suuntaan Noam Chomsky on asiaa pyöritellyt. On selvää, että myös omaa aikaamme ja esimerkiksi sen poliittisia puhetapoja ja tehtyjä päätöksiä, jopa niitä, ohjaavat tällaiset yhteiset salaliitot ja puhesopimukset, pimeät kohdat kielessä ja ajattelussa. Jäljet näistä liitoista kertovat asioiden luonteen, jos asioita tahdotaan (nyt tai myöhemmin) analysoida. Kaikkiin kielen ja ajattelun salaliittoihin emme pääse omana aikanamme edes käsiksi, koska olemme niille sokeita, samoin kuin olemme voimattomia niiden vaikutuksesta syntyneiden sosiaalisten esteiden edessä.

Toki on myös varmasti erinäisiä kabinetteja, joissa ajetaan salaisia sopimuksia. Tosin näihin kabinetteihin myös kuvitellaan erilaisia henkilöitä ja voimia tarkastelijan uskomuksista ja ideologiasta riippuen ja nämä salaiset kabinetit kuvitellaan voimakkaammiksi kuin mitä ne ovat.

Salaliittoon pätee mielestäni sama kuin tiedostamattomaan: se ei ole jossain ihmisen sisällä piilossa oleva voima, vaan se on voima joka on kaikkialla yhteisössä, sen torjunnoista syntyneenä voimana. Salaliitto voi syntyä sopimuksista ja käsitteistä yhtä lailla kuin yhteisöllisistä traumoista. Yhtä kaikki nämä kietoutuvat usein toisiinsa ja vaikuttavat pitkiä aikoja tulevaisuuteen.

Jälkikäteen salaliitot voivat näyttäytyä esimerkiksi järjettöminä ja tuhoisina tabuina, jotka osaltaan murensivat yhteisöjä. Tai ne voivat olla jotain muuta. Kyse on myös näkökulmasta.

Itse tarkastelen kielen salaliittoja myös niiden yritysten kautta, joilla aikalaiset yrittävät sanoittaa niitä. Toisinaan ne voivat olla virallisen kielenkäytön ja sosiaalisten normien hylkimiä, toisinaan jopa sanktioituja tai aivan järkeviä puheenvuoroja. Nämä yritykset sanoittaa asioita eivät ole tietenkään totuus salaliitosta vaan reaktioita siihen. On hyvä oppia kuuntelemaan erilaisia ääniä. Tätä ei tietenkään tahdota, jos oma totuus kielestä ja maailmasta on liian lukittu.


202 kommenttia:

  1. Hyvin avattu ajatus.

    Tässä ajassa on myös eräänlainen salaliittosysteemien vastavoima, uskon lähes epätoivoinen etsiminen ja sen todistaminen eniten luotettavaksi tahoksi (mikä se milloinkin on) nousseeseen, tai nostettuun, tahoon.
    Ikään kuin käänteinen usko "varman toden" liittoon, joka on varmasti ja aina hyvän ja varman toden palveluksessa. Somehan on näitä uskostatus-päivityksiä täynnä.
    En tiedä pääsetkö kiinni...
    Kaikessa aikalaiskuuliainen ihannekansalainen ja peräkammarin taulapääöyhöttäjä voivat hyvin olla saman kolikon kääntöpuolia.

    Salaliitto-väitteet ovat kielipeliä myös kuten toteatkin. Aivan kuten väitteet esim. jostakin hybridisodankäynnistä ovat todennäköisesti myös hybridisodankäyntiä, ja jotenkin sekä totta että valhetta samaan aikaan ja ristiin. Mutta se ei ole salaliittotouhua, vaan tyypillistä valtapolitiikkaa josta koko historia todistaa.

    Henk.koht ei taida tulla mieleen yhtään salaliittoteoriaa johon itse uskon. Ehkä se johtuu siitä, että en ajattele edes niin, vaan totuus ja valhe käyvät normaalia ja tuhansia vuosia jo jatkunutta kamppailuaan kaikin pelivälinein. Mitään uutta ei auringon alla tässä mielessä.
    Joskus kyllä tulee mieleen että jossakin kabinetissa on päätetty Euroopan uudesta suunnanmuutoksesta, kun miettii miten radikaaliksi on maltillistenkin poliitikkojen ajatusmaailma muuttunut ihan muutaman viime vuoden aikana. Mutta tuskinpa sekään on mennyt niin. Ehkä kaikki vain ajautuu uusiin suuntiin aivan normaalien historiallisten lainalaisuuksien mukaan. Tämä ei toki tarkoita että suunta on aina parempi.

    Itse en menisi kyllä päivittämään mihinkään edes "minä uskon tieteeseen...", koska tiede ei taida olla uskon asia sen enempää kuin pysyvä loppulausunto todellisuuden luonteesta.

    Avoin tieto on parasta salaliittoroska-ajattelun vastamyrkkyä. Tosin monet kokevat sen vastamyrkyksi myös eräille vahvasti ideologiselle maailmankuville eli yhteen taas tullaan ja ympäri käydään: sota oikeasta tiedosta tai oikean tiedon himmaamisesta tulee jatkumaan niin kauan kuin on ihmisten valtapyrkimyksiä, eli piikkiin asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Avoin tieto on parasta salaliittoroska-ajattelun vastamyrkkyä."

      = jatkuvasti ja kaikille vapaasti päivittyvä tieto, pääsy yhteiskunnan ja sen suunnittelun tietolähteisiin, täysi ko. tiedon julkaisuvapaus ja sananvapaus keskustelussa, ja mieluummin ilman väliportaan tulkinnallista "toimitustyötä."

      Poista
    2. Minä uskon tieteeseen on siinäkin mielessä naurettava statuspäivitys että kukapa ei.
      Totta kai tiedetään että se on kaikille avoimen ja suoran tiedon ohella ainoa tapa saada tietoa siitä mitä on, mitä tapahtuu. Ei ole siis kovin radikaalia päivittää niin, mikä on 99,5 prosentin ajatus muutenkin.
      Mutta se epätoivoinen halu uskoa että jossakin on maanpäällinen jumala, onhan! Ja sitten tieteestä tehdään sellainen, vaikka tiedehän pettää lähes aina meidät ja meidän selityksemme niin kuin pitääkin.

      A

      Poista
    3. Onko salaliitto sairas saranalause? (ks. blogini tai faceni)

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  9. Tulin tänne Keski-Suomeen, kävin kaatamassa ja pätkimässä muutaman puun vanhempieni tontilta, ajoin mökille ja siivosin paskahuussin, koska kärpäset olivat mielistyneet ihmispaskaan ja nyt tulin saunasta. Täytyy sanoa, että on hyvä olo kun on hiki päässä huhkinut muutaman tunnin, on ottanut ensimmäisen löylyn ja oluen ja ilta hämärtää, satelee.

    Hyvää keskustelua on virinnyt. Itse syön aamuisin d-vitamiinia ja otin rokotteet, vaikka en pidä niitä ongelmattomina. Ne ovat yksi keino, vain yksi keino pitää covid loitolla. Melkein olen alkanut toivoa, että sairastuisin nyt enkä johonkin tappovarianttiin puolen vuoden päästä. No, ei tietenkään olisi mukava sairastua.

    Uusien viruksien kohdalla ei pelkkä hyvä yleiskunto riitä. Ajatellaanpa vaikka heimoja, jotka saivat eurooppalaisten tuomat taudit. Kunto oli kova, mutta virukset ja muut taudinaiheuttajat olivat vieraita. Kuolema siitä seurasi, joskaan myöskään terveydenhoito ei ollut kummoista.

    No joo, uskon että jokainen voisi mainita jonkin olennaisen salaliiton / tabun, jota yhteisö ei voi päästää läpi / josta se ei salli puhuttavan, koska paljastaisi itsensä.

    Korona on tuonut esiin ihmisten alttiuden totalitaarisille ratkaisuille, koska tahdotaan sellaista messiaanista ja kertakaikkista ratkaisua, jota ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Pitää sopeutua virusten aikaan ja siihen että niitä tulee.

    VastaaPoista
  10. Kajahtanut humanismi on yksi suurimmista tabutehtaista, se on ihan selvä juttu ja se tuottaa aktiivisesti ongelmia, jotka ovat ilkeitä liki mahdottomia ratkaista ihmisyyden piiriin myönteisesti kuuluvin keinoin: ph luo ongelmia, ei suojaudu niiltä tai auta ratkaisemaan niitä.

    VastaaPoista
  11. Yle puheessa Jaana Hallamaa, sosiaalietiikan professori, oli Stillerin ohjelmassa minusta hyvin kartalla covid-toimenpiteiden ongelmallisuudesta. Kannattaa etsiä Areenasta. Ei ollut mikään koronadenialisti vaan pohti hiukan laajemmin asiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuuntelin matkalla radiosta. Myös Pursiainen (Heikki) oli hyvä.

      Poista
  12. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  13. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  14. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  15. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  16. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  17. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  18. Jos minulla on aikaa, käyn seuraamassa keskustelua monissa eri suunnissa eri asioiden tiimoilta ja Jarin argumentit ovat siellä tulleet vastaan, myös monien lääkärienkin taholta. Keskustelu on asian tiimoilta tällä hetkellä maailmalla todella laajaa. Sanoisin jopa että molemmat osapuolet sortuvat rimanalituksiin.

    Tietenkin taidan olla myös, kuten aina, kiinnostunut erilaisista vastarannankiiskistä paitsi silloin jos he ovat esimerkiksi selviä rasisteja (mukaan lukien uskonnollinen rasismi).
    En tuomitse niitä Jarin esittämiä argumentteja sen enempää kuin rokotteen ottamisen halukkuuttakaan.

    Itse otin rokotteet jo ajat sitten ja otan kolmannenkin piikin, jos ja kun aika tulee, ja ellei mitään laajaa terveydellistä muutosta ole havaittavissa. Mutta rokotteen ottaminen ei ole mikään mitali tai status mulle. Jos joku ei ota, se on hänen vapaa valintansa, ei minun.

    Itsekin kuulin tänään autossa Jaana Hallamaata autossa. Hyvin toi esiin ihmisten odotukset rokotusten ja nyt koronapassin suhteen - mikään niistä ei poista koronaa kokonaan, mitään varmaa yleistä ja yhteistä ratkaisua ei ole. Sellaisen odottaminen on yksi esimerkki siitä mihin tuossa ensimmäisessä kommentissani viittasin.

    Minulla on käsitys että rokotteet auttavat lievittämään koronaongelmaa ja taudin vakavia muotoja suurimmalla osalla rokotetuista ja siksi pidän järkevänä niiden ottamista kaikista
    vasta-argumenteista huolimatta. Mutta se on minun käsitykseni. Rokotteen ottamatta jättäjää en pidä minään petturina juuri siksi että juuri tämä rokote ei vielä toimi niin kuin rokotteet yleensä toimivat, eli antamalla käytännössä sataprosenttisen immuniteetin.
    Tässä maassa ei ketään pakkorokoteta, suurin osan ottaa ne joka tapauksessa. Myös se on vapaa valinta ja rokotekriittisten pitäisi ymmärtää myös se.
    Ihmistä ei voi pakottaa tai tuputtaa mistään suunnasta.

    Myös ( on muutakin) koronan vuoksi olemme nyt enemmän tai vähemmän hallitsemattomassa tilanteessa. Hallitus ei tätä kykene nyt selvästikään ohjaamaan. Korona näyttää tekevän mitä se haluaa. Afganistanin tilanne tullee käynnistämään valtavan pakolaisaallon Bidenin hallinnon päätöksen seurauksena. Taloudessa on odotettavissa valtava bingo lähivuosien aikana myös koronan vuoksi. Hyvinvointivaltio on todellakin uhattuna. Joku tutkija ennusti "kuohuvan" 20-luvun alkamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valtion ja vallan, hegemonian ja näiden vastavoimien jonkinlainen "tietosota" on menossa koko ajan ja se tekee kaikesta sekavaa.
      Varsinkin kun esim. tilanne ei ole oikein enää hallituksen hanskassa.
      Ihmiset tekevät itsestään "irtiottoja" ja "kannattajia" ja erilaisia asioita edustavia pylväitä ja edustajia.
      Pitää tulla oikein tunnistetuksi oikeassa ryhmässä.
      En muista vastaavaa aikuisiälläni yhtä vahvana ja poissulkevana.
      Kuin univormuja ja käsivarsinauhoja jaettaisiin.

      Taas yksi syy paeta täysiin yksityisyyksiin ja omiin etäisyyksiin ja haistattaa paskat kaikenlaisille tuputtaville maailmanpelastajille joka suunnalla.
      (vaikka uteliaisuus mussa kyllä kuitenkin voittaa ja "menen katsomaan" mitä on oikein menossa)

      Poista
    2. Turvallisuuden tunteesta Jari. Ei rokote sitä tuonut vaikka ne otinkin. En sitä edes odottanut. Jos tod.näk. saada hengitysputki kurkkuuni laskee 20 prosenttiakin, se riittää.
      Turvallisuuden tunteesta tässä maailmassa ei kannata tehdä toteemia. Pimeä tulee aina kuitenkin.

      Poista
    3. Itse en ole päässyt tänään saunomaan, mutta mukavia ihmiskohtaamisia koirakävelyllä. Hieno taivaanranta. Pilvivuoristoja merellä. Paljon hyvää. Odottelen myös Knasun uusinta romaania. Vähän sama kihelmöinti kuin ennen vanhaan suosikkiartistin uutta albumia odotellessa. Onneksi se tunne säilynyt.

      Poista
    4. Tässä kuussa suomennoksen julkaisu.

      Poista
    5. Onko se Knasu tärkeä? Planetaarisesti? Millä tavoin? Toivottavasti on mutta millä tavoin valon tuoja pimeyteen?

      Poista
    6. Ei. Ei planetaarisesti, ei lainkaan. Eikä varmaan tuo valoa edes omaan yksityiseen. Mutta elämän sellissä on jotakin tehtävä. Vaikka luettava. Oma elämäni aika pientä. En heilu missään kun kaikki on nyt niin pienentynyt. Lukeminen on rinnakkaistodellisuus jossa voi välillä olla.

      Poista
    7. Kirjallisuuden rinnakkaistodellisuus ei ole mulle Jari myöskään mikään mukavuusalue , jossa imeä kirjatutteja. Se on vain toinen alue.

      Poista
    8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  19. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  20. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  21. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  22. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  23. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  24. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  25. En minäkään saa mitään turvallisuuskiksejä rokotteesta, ei minusta tule tieteen mannekiini enkä postaile mihinkään itsestäni kuvia, joiden päällä on "täysin rokotettu" leima.

    Ei tästä niin vain päästä enkä pidä ongelmattomana rokotetta, jota ei ole testattu pitkään. Mutta kun on elettävä ihmisten keskellä ja pääkaupunkiseudulla melkein koko vuosi, niin ihan mieluusti sitä laskee riskiä sairastua vakavasti. Jos ei olisi perhettä, olisin luultavasti huolettomampi, mutta rokottutuisin silti, kuten tähänkin asti.

    Rokotteesta saa minun puolestani olla mitä mieltä hyvänsä. Ottaminen sisältää riskejä, ottamattomuus myös. Muutamassa vuodessa nähdään, kuinka kävi. Jos tähän kuolen, niin so what? Ihan yhtä hyvin voin kuolla johonkin muuhun. Koronakieltäjien ja rokotekriittisten joukoissa on niin älyvapaita väitteitä, että ei ole tosikaan. Toisella tavalla naurettavia ovat ne, jotka uskovat rokotteiden ratkaisevan tilanteen nopeasti ja juhlivat kritiikittä itseään tiede ja edistys-ihmisinä rokottamisen vuoksi.

    Henkilökohtaisesti olen melko neutraali rokotteen suhteen, niin kuin muidenkin tähänastisten suhteen. En ole ajatellut niitä muutoin kuin käytännön toimenpiteinä terveydenhoidossa.

    Uskon kyllä hyvään vastustuskykyyn, liikkumiseen ja terveelliseen ruokaan, mutta nekään eivät aina yksin riitä.

    VastaaPoista
  26. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, olisi se kieltämättä surkuhupaisaa. Muuten, mökkejä on myynnissä runsaasti. Niitä saa edullisestikin jos kiinnostaa. Pääasia on että hommat toimii ja maisema miellyttää.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    7. Tuota ihmisen kuolemanpelkoa voisi käsitellä monipuolisesti. Liittyy siihen että virus on ilmeisesti tuonut esiin, vaikkakin vielä melko heikosti, että kuka hyvänsä voi kuolla ennenaikaisesti tai vaurioitua terveydellisesti - myös täällä lännessä.

      Jos ajattelen lajimme kannalta kuolemanvakavia puhumattomuussopimuksia niin kyllähän väestön hillitön kasvu ja tulossa olevat kansainvaellukset ovat yksi sellainen. Siitä olemme jauhaneet loputomiin.

      Kirjoita, Jari, tästä romaani, jos vain jaksat. Minä voin kirjoittaa sitten 10-15 vuoden päästä päivitetyn version, jos olen elossa.

      Poista
    8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  27. Kyllä valtamediakin osaa joidenkin realismintajuisten yksilöiden kautta yllättää. Tämän linkki ei nyt suoranaisesti liity Vesan aloitukseen, mutta ehkä sillä on paikkansa:
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008191040.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen aina pitänyt maaseudusta ja arvostanut ihmisiä jotka viljelevät maata, elävät metsästään, pitävät karjaa, vaikka suvullani ei ole ollut mitään tekemistä (valitettavasti) maaseutuun sitten 30-luvun.
      Kyseinen juttu tuo esiin kaupunkilaisvihreiden maaseutufobian ja käsitykset jotka ovat aivan irrationaalisia.
      Tätä maata viljellään todella vähän suhteessa sen pinta-alaan.
      Se on häpeä.
      Yksi kotimainen karjankasvattaja vastaa omassa arvomaailmassani, myös ekologisesti, kymmentä kaupunkipyöräilevää soijan voimalla somessa ironisoivaa ja ilmastopanikoivaa vasemmistohipsteriä.

      IS:n toimittaja tuo vastuullisesti esiin tuossa vihreän pj:n projisoinnit sekä myös kriisiturvallisuutemme tekemällä tehdyn vajeen.

      Poista
  28. Kun tuhotaan omavaraisuus eri astein ja keinot puolustaa maata ja yhteiskuntaa eri tasoilla, niin sittenkö ollaan paratiisin porteilla, voisi kysyä eräiltäkin reaalimaailmasta irronneilta höyrypäiltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jutun lopussa ollut loppuhuokaus oli karmeaa koskettavaa luettavaa.

      Esimerkki siitä mihin ilmastovihapuhe johtaa.

      Poista
    2. Siis omvaraisuus, huoltovarmuus ja puolustuskeinot... Huh huh... Ja minkä vaikutusten vuoksi, sitä eivät arvoisat ministerit taida oikein hahmottaa.

      No, en missään tapauksessa vastusta paremmin tekemistä ilmastoasioissa, mutta kyllä tietyt poliitikot ovat aivan lapsellisia.

      Poista
    3. Viljelijä joka huokaa ettei jaksa enää tässä maassa harjoittaa
      ( julkisen poliittisen vihapuheen) ammattiaan, maailman vanhinta, tärkeintä, on signaali joka kannattaa kuulla.

      Suomi on päästöjen vähentämisen maailman ykkönen. Nyt pakkomielle siitä saa outoja mittasuhteita. Siitä tulee kuin urheilua, tai jokin puritaanisen todisteen antaminen jollekin niin kuin kaikki olisi meistä kiinni. Taas sama kuten niin monen muun asian suhteen, mittaluokan ymmärtämättömyys.

      Poista
    4. Näin on. Täällä alkoi sataa heti aamusta. Edessä olisi siivouspäivä. Taidan kuitenkin vetää sadekamppeet niskaan ja käydä tuossa yhdessä vanhassa kuusikossa katsomassa onko miten herkkutatteja.

      Poista
    5. Moni asia on keikahtanut viime vuosina kuten se että liberaaleiksi itsensä kuvittelevat ovat rajoittavampia ja ihmisten elämiin ja mm. elinkeinovapauksiin kaikkein eniten puuttuvampia ihmisiä ja tahoja (myös sananvapaus).

      Tässä ajassa itsensä liberaaliksi mieltävä on tosiasiallisesti antiliberaali.

      Ilmasto vaatii rajoituksensa, isotkin, tehdään niitä ja tässä maassa ne ovat radikaaleja jo nyt, mutta kun puuttumisen oikeutus on ilmaston voimaannuttamana lähtenyt lapasesta, ei osata nähdä rajaa missä pitäisi pysähtyä.

      Ilmastovihapuhe on tästä yksi esimerkki, poliittinen leimausvihapuhe toinen.

      Poista
    6. Toivottavasti tatteja löytyy. Meilläkin suunta tässä pian (kaupunki)metsään. Sateessa on kiva liikkua.

      Poista
    7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    8. Italian oriin, Espanjan härän, siinä kun viikinkien ja slavojenkin tatti onkin hyvin pysynyt housunlahkeessa samoin kuin heidän naaraspuolisten vastakappaleidensa innostus lapsentekoon. Hedelmällisyysluku alkaa ykkösellä, väestöllisen summan suunta täällä lujaa alaspäin. Kondomille on siis ollut käyttöä tai sitten petipuuhat hoidetaan nykyään kokonaan värisyttimillä. Kun täällä ajaa autoa niin "kaalimato"-firmalla on jatkuvasti asiaa autoradiossa.
      Toki tiedämme että tilalle Eurooppaan saamme uutta porukkaa, kun sitä ylisummaa tulee sitten muualle Saksan koko väestön verran vuodessa. Vitsihän tämä kuvio jo on.

      Äsken metsässä niskaan osui massiivinen rankkasade. Kun seisoi kuusen alla, se oli silti kuin uima-altaassa seisomista. Ukkonen murisi kunnolla myös. Tattiin saakka kastuin. Luonto pieksi vedellä.

      Poista
  29. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos J, laitan tilaukseen. Luovuus voi toki olla muutakin kuin teoksen tekemistä, valmistamista. Yksi hyvä yksin tehty päivän kävelyretki, kaupunki- tai luontovaellus, voi olla äärimmäisen luova retki mieleen, maisemaan ja aikaan.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  30. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  31. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  32. Löytyi mukavasti tatteja, epäilemättä ne muistuttavat hiukan miehistä elintä. No, nyt ne on putsattu ja viipaloitu ja aloin siivota pirttiä. Cameronin kirjaa en ole lukenut. Pistän mieleen.

    VastaaPoista
  33. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äsken löysin pikku kävelyllä kaksi todella hienoa tattia. No, nekin on nyt viipaloitu ja tulevaisuudessa ravitsevat perhettä. Lämmitän saunaa. Sain koko mökin siivottua ja vaihdoin petivaatteet. Kun on aina ihmisiä ja kotieläimiä ympärillä, on mukava olla välillä omissa oloissaan. Kahdesta männystä tuossa tontin laidalla on latvat poikki. Taidan kaataa ne ensi kerralla ja tehdä niistä klapeja.

      Poista
    2. Muistan jostain tuon Cameronin. Hänellä oli muistaakseni sellainen ohje kirjallisesta tyhjennysharjoituksesta ja muutama muu treeni. Varmasti hyödyllinen. Omat kirjoitusrutiinit voisi haastaa noilla.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  34. Joo, just tuossa ajattelin sellaista kaameaa yksinäisyyttä, että mitä se olisi, jos vaikka puoliso kuolisi. No, ei se siltikään olisi sinun yksinäisyyttäsi.

    Metafyysisesti jokainen on yksin. Toki on iso ero sillä onko maanpäällinen elämä yksinäisyyttä vai ajoittaista yksinoloa, joka on pelkästään virkistävää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ollut koko aikuisikäni käytännössä - paria vuotta lukuunottamatta - tiiviissä seurassa ja vastuussa toisista, siis kolmisenkymmentä vuotta. Jos tähän nyt tulisi jokin radikaali yksinäisyys, niin se olisi shokki, niin kuin olisi omanlainen shokki sille, joka pitkän yksinäisyyden jälkeen menisi yhteen toisen ihmisen kanssa. On niin monenlaisia kohtaloita ja elämiä.

      Poista
  35. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  36. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  37. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  38. En ole löytänyt mitään perustetta sille,että Kivi olisi ollut DID, mutta kyllä hän oli yksin ja jotenkin hänen mielensä hajosi. Jos pitäisi jotain sanoa, niin psykoottinen depressio ja hermoihin mennyt syfilis. Uskon, että pystyt aavistamaan jotain hänen yksinäisyydestään, joskin AK:n mieli murtui vasta loppumetreillä. Hän oli tavallaan hyvinkin sosiaalinen ja melko pitkälle toiveikas ha halukas yhteiselämään, kunhan vain olisi ollut siihen resursseja (niitä maallisia).

    VastaaPoista
  39. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  40. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  41. Siis Kiven mieli hajosi minun nähdäkseni siihen, että hän ei saanut olla sitä mitä oli: kirjailija. Sitten tulivat nämä sairaudet, joihin tuohon aikaan ei ollut parannusta. Se oli pienestä kiinni, että loppu olisi ollut toisenlainen.

    VastaaPoista
  42. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  43. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  44. Kirjallisena hahmona DID-Kivi on aivan mahdollinen. Henkilöhistoriasta ei nähdäkseni löydy asialle hirveästi tukea, mutta kaikki on mahdollista eikä mikään estä tulkitsemasta toisin. Kivellä eittämättä on erilaisia rooleja, joissa hän epäonnistuu traumaattisesti.

    VastaaPoista
  45. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  46. Ymmärrän kyllä, Jari, että sinusta voi tuntua sietämättömältä, että minä kirjoitan yksinäisestä ihmisestä. En sano tätä mitenkään ilkeästi, kuten varmasti ymmärrät.

    VastaaPoista
  47. Kalle Achte on tehnyt Kivestä psykiatrisen tulkinnan. Samoin on yksi julkaisu 2010-luvun lopulta. Kukin tulkinta kertoo myös tekijöistään. Psykiatrinen hoito 1870-luvun Helsingissä oli kidutusta ja luultavasti romahdutti Kiven lopullisesti.

    VastaaPoista
  48. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  49. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  50. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  51. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  52. Kivi pisti käytännössä kaiken yhden kortin varaan, nimittäin kirjoittamisen. Olivat sellaiset olosuhteet, että tuo kortti petti hänet. Osin oli muitakin syitä: heikkenevä terveys ja alta lähtenyt itseluottamus, kun ei kelvannut, vaikka Kivi tajusi, oli parasta mitä Suomen kirjallisuudessa oli tehty. Kiven ensisijainen kriisi ei ollut mielenterveys. Se oli amnattikirjoittajan haaksirikko ajassa, jolloin ammattikirjailijuus ei ollut Suomen oloissa mahdollista. Kivellä oli hänen kirjeidensä perusteella hyvin selviä tavoitteita. Osin ne olivat haavekuvia, mutta ei hän ollut traumatisoitunut ihminen. Hänen murentumisensa alkoi 1869 aikoihin, kun hän tajusi että ei voi selvitä kirjailijana eikä oikein mikään riitä yhteiskunnassa, jossa olisi pitänyt olla virkamies tai varakas talonpoika saadakseen ne asiat, joista hän myös haaveili. Kirjailijuus plus syfilis tuomitsivat hänet yksinäisyyteen. Mielestäni tämä kuva on dokumenttien valossa melko selkeä ja tätä käsittelen sisältä käsin.

    VastaaPoista
  53. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  54. Joo, tulkintavirheet aivan mahdollisia. Kivi on kyllä minullekin fiktiivinen hahmo, koska kirjoitan romaania. Tuo mitä olet sanonut yksinäisyydestä on erityisen tärkeää.

    VastaaPoista
  55. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  56. En aio pelleyttää Kiveä. Oikeastaan ainoa mahdollisuus on että epäonnistun itse.

    VastaaPoista
  57. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  58. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  59. Täysin ohi aiheen, mutta pakko todeta teille tätä kautta, että karmeaa se mitä nyt Afganistanissa ja juuri nyt Kabulissa tapahtuu.

    Tämä (suoranainen syytös kyllä kai) ei liity mitenkään edelliseen jenkkihourulan presidenttiin, mutta Bidenin lähtöpäätös käynnistää valtavan inhimillisen katastrofin, kostoteurastuksen, uuden pakolaisaallon ja mahdollistaa uskonnollisen fasismin täyden vallan Afganistanissa.

    Jos tuo tilanne ei kosketa ihmistä, niin ei kai sitten mikään. Siellä olisi ehdottomasti pitänyt pysyä koko kansainvälisen yhteisön voimin. Itselleni nämä välittömät kauhut ovat ilmastonmuutoskauhuja suuremmat. Tyhmästi sanottu ehkä, mutta pitäisi muistaa että maailma on edelleen olemassa. Se ei tyhjene vain yhteen tekijään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. (Pitkä on vielä tiedostavankin ihmiskunnan osan matka edes siihen että kaikkea rasismia myös sanotaan rasismiksi ja samalta viivalta torjutaan. Eilen oli hyvä seesteinen päivä, tämän aamun uutiset antavat taas syytä olla uskomatta oikeastaan kehenkään.)

      Poista
    2. Erittäin synkkiä uutisia. USAn rauhanpresidenteillä on ollut aiemminkin ongelmia rauhan kanssa ja nyt vieläpä rauhan uskontulkinnan kanssa. Katastrofi.

      Rasismia on tiedostavien tulkinnan mukaan vain yhdenlaista. Pitää keksiä uusi sana, jos tahtoo yrittää käsitellä näitä ongelmallisten ja haavoittuvien alueiden ihmisryhmien välisiä suhteita.

      Poista
    3. Afganistanissa on siis sunnien yhden haaran kalifaattiprojekti menossa. Laki on tutunoloisesti sharia. Ikävä juttu ihmisten kannalta.

      Poista
  60. Talebanin myötä: ei nollapisteeseen vaan suoraan keskiajalle, sanoo kriisinhallintaoperaatioissa toiminut suomalainen, joka arvioi, miten vuosikymmenten ajan Afganistanissa tehdylle rauhantyölle käy.

    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008194142.html

    Uskomatonta barbariaa. Tästä tulee vielä iso lasku inhimillisesti arvioiden.

    VastaaPoista
  61. Demokratiaa ja rauhaa on vaikea viedä väkisin mihinkään. Yhteiskuntien (nopea) muuttaminen on oikeastaan aina idealistinen projekti, myös länsimaissa mutta etenkin noissa islamilaisten uskontulkintojen hallitsemissa maissa.

    VastaaPoista
  62. Juuri tuo ajatus kaiken tasavertaisesta muuttumisesta lännenkaltaisuuteen, jos vain siihen saadaan mahdollisuus, on karmea virhearviointi.
    Sisältää useissa maissa valitettavasti myös läntisen unelman "tyttöjen ja naisten lukutaidon" vaikutuksista. Afganistanissa näitä projekteja ollut paljon. Ne ovat tässä tilanteessa yhtä tyhjän kanssa.

    Bidenille Nobelin rauhanpalkinto? Eikö joukkojen vetäminen ole rauhanteko? Sorry, kyynisyyteni. Nousee kuvamateriaalista jota juuri katselin. Äsken uutinen että jenkit myöntävät tehneensä suuren virheen.

    Jään odottamaan maailman naisliikkeen massiivia protesteja sille todelliselle patriarkaatin vallalle joka nyt ottaa ohjat, eli ruoskan, omiin käsiinsä.
    Kuka tahansa Afganistanin kokemusasiantuntija voisi ehkä pitää näitä käsityksiä ymmärtämättöminä heittoina, kyllä sen tajuan.
    Konkreettinen fakta kuitenkin se, että Afganistanissa tapahtuu jotakin todella pelottavaa nyt tavallisen pienen ihmisen kannalta.

    Mitä heijastuksia tällä on Suomeen, se alkaa selvitä pian. EU ja sen vain tietyt jäsenvaltiot (Ruotsi, Suomi, Hollanti, Saksa, Itävalta, Tanska, Ranska) tulevat ottamaan vastaan EU:n munattomuuden seuraukset. Jotkut toiset maat katselevat sivusta. Itse asiassa en syytä heitä mistään.
    Yksinkertaistan niin että USAn ja Euroopan suurten valtojen olisi yhdessä pitänyt pitää Afganistan kuosissa.

    Tämä suhteuttaa kyllä myös sen, mikä on esim. kristillisen 2000-luvun "fanatismin" (vaikkapa Räisänen-case) ja todellisen fanatismin välinen mittaluokkaero.

    Koko tilanne vituttaa. Ja myös pelottaa asianosaisten puolesta koska meillä kaikilla tiedossa mihin ihminen pystyy. Se nähtiin jo Syyriassa. Tietyt katsomani paikanpäältä levitetyt videot eivät tule poistumaan mielestäni koskaan.



    VastaaPoista
  63. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  64. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri noin, jenkeiltä, ja miksei EU:ltakin raukkamaisesti tehty.
      Niinkin on ettei ko. maata olisi voinut länsimaalaistaa, ei tietenkään olisi voinut, mutta mitä nyt tapahtuu on täydellisen sattumanvaraisten kaaosvoimien takana.

      Poista
    2. Lisäksi vaikka tämä on historiasta tuttua valtapolitiikkaa tämä ei ole vain sitä, ainakin jos muistamme että elämme 2020-lukua.
      Äärimmäinen fanatismi elää täysissä voimissa edelleen.
      Ja sille ei "kansainvälinen yhteisö" voi mitään vaikka "kansainväliset sopimukset."

      Ja nyt ei puhuta siitä että jotakin harmittaa miten joku sanoi jostakin jutusta jossakin somessa ja kuka loukkaantui siitä eniten vaan fanatismista, jota katsotaan kalasnikovin piipun läpi.

      Jostakin syystä otan tämän tapahtuvan nyt äärimmäisen raskaasti.
      Ehkä sen vuoksi että tässä on totuttu meikäläiseen olkiukkomeininkiin, ironialinkittelyyn ja sanapoliisihölmöilyyn, kun nyt tässä tulee esiin se, mistä tässä maailmassa on edelleen oikeasti kysymys. Helvetin valitettavasti.

      Viimeksi katsottiin "putoavia miehiä" vuonna 2001, äsken niitä tuli taivaalta alas Kabulissa 2021. Ja miksi?

      Poista
  65. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  66. Kyllä tämä on kaikkineen vaikea tilanne, ei voi muuta sanoa. Islamilainen maailma ei oikein taivu demokratiaan, ja sitten siellä on tuollaisia uskonnollis-poliittisia liikkeitä, jotka romuttavat kaiken vähäisenkin edistyksen - lännen pitäisi olla vakuuden vuoksi oikeastaan jatkuvasti paikalla, jotta yhteiskunnissa olisi edes jonkinlainen inhimillinen järjestys. Länsi on helppo nähdä riistäjänä, mutta kuitenkin on niin, että meno on entistä brutaalimpaa ellei länsi ole paikalla nimenomaan sotilaallisena voimana ja yhteiskunnallisena vakauttajana. On tämä kumma maailma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuohon kuvioon ei oikein taida olla kuin yksi kuvio, eli pysyä poissa. Lännen läsnäolo olisi perusteltavissa ihmisoikeuksilla ja esim. näissä maissa heikoimpien (kuten tyttöjen) mahdollisuudella inhimillisempään elämään, vaikka olisi samalla sitten eräänlaista moraalista kolonialismia.
      Mutta jos se on mahdoton ajatus (tai sen hinta on mahdoton), ei ole muuta kuin pysyä poissa.
      Linkola: "Ei pidä mennä katsomaan."

      Lännen kannalta ongelma on kuitenkin sitten, että vaikka länsi pysyy poissa noista kuvioista niin ko. maiden asiat eivät pysy poissa lännestä.

      Pakolaisia on nyt johonkin mittaan otettava, mutta tosiasia todellisuudesta on ettei silläkään nämä asiat ratkea, ei tälläkään kertaa. Ihmiskunnan paskamaisuuden vuoksi jono tulee olemaan loputon, sananmukaisesti.

      Nyt on kyse todellakin ilman mielikuvittelua toksisesta maskuliinisuudesta.

      Poista
    2. Joo, kun lukee sitten juttuja (ihan tosissaan kirjoitettuja), kuinka meidän miesten täällä lännessä pitäisi oppia pois patriarkaalisista rakenteista ja toksisesta maskuliinisuudesta, niin naurattaa, on naurattanut jo ennen noita tapahtumiakin.

      Siis kun mittasuhteet ja tapahtumat ovat mitä ovat. Paljon on omassa yhteiskunnassammekin paskoja miehiä, mutta syyt taitavat olla ihan muualla kuin patriarkaatissa. Maailman vittuimaisin patriarkaatti näyttää juuri nyt, mitä se on.

      Poista
    3. Ehkä huvittavinta on näiden patriarkaatista varoittavien täysi hiljaisuus islamilaisen patriarkaalisuuden edessä. No, kieltämättä läntiseen kevytpatriarkaalisuuteen on helpompi puuttua myös naisena - ja näinhän täällä on käynytkin ja edistystä on tapahtunut. Ei vajota aina 20 vuoden välein keskiajan pimeämmälle puolelle.

      Poista
    4. Ei muuten taida olla sitkeämpää porukkaa kuin afgaanit. Ne pistivät britit polvilleen yli sata vuotta sitten, sitten 80-luvulla Neuvostoliiton, ja nyt 2000-luvulla "läntisen yhteisön" ja amerikkalaiset.
      (tätä en sano ihaillen)

      Vietnamista jenkit lähti 70-luvulla. Koko maa sai sitten nauttia siitä mitä Pohjois-Vietnam halusi. Pian totesivat yhdessä että paska järjestelmä tämä kommunismi sittenkin ja nythän Vietnam on ottanut takaisin Etelä-Vietnamin talousjärjestelmän jo ajat sitten, 70-luvulla kammotun kapitalismin.

      Venepakolaiset sieltä lähti karkuun Hanoin talebaneja sadoin tuhansin. Tilanne on siinä mielessä sama. Mutta todetaanko Afganistanissa sama 15 vuoden kuluessa kuin Vietnamissa, enpä tiedä.

      Poista
    5. Pahin asia on ihmisten hätä. Miten olla puuttumatta silloin, kun hätä on ilmiselvää. Mutta mitään erityistä muutosta ei synny lähtötilanteeseen: paskat uskonnollispoliittiset ideologiat jatkavat voittokulkuaan tuollaisissa paikoissa kuin Afganistan, ellei niitä pidetä keinotekoisesti ruodussa.

      Tuo linkolalainen totuus, että pitäisi antaa ihmisten olla omissa oloissaan, on ehkä ihan oikein, joskin vaikea siihen on taipua, varsinkin kun eletään globaalissa maailmassa ja myös hyödytään globaalisti eri alueiden annista.

      Poista
  67. Kyllähän takapajuinen uskonto / ideologia yhdistettynä valtaan on perkeleellinen keksintö, vai voiko muita johtopäätöksiä vetää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä taustaa vasten pidän parempana sitä (kuin sitä että ei tehdä mitään), että esimerkiksi länsimaat pitävät ääri-islamilaiset voimat kurissa. Samalla kuitenkin pitäisi voida tarkastella kriittisesti myös omaa vallankäyttöä ja moraalia. Mutta siis jos tahdotaan oikein perkeleellinen maailma, niin annetaan näiden touhuta vailla rajoituksia.

      Poista
    2. Aivan samaa mieltä noista. Koko tämä kuvio näyttää eteen, missä sijaitsevat ne ääripäät ja äärilaidat, oikeasti.

      Minuakin ahdistaa tuonne jääneiden ihmisten puolesta, se tilanne jossa tytöt polttavat nyt kuolemanpelokkaina koulutodistuksiaan, cd-levyjään ja kaivavat jostakin epätoivoisesti esiin burkhiaan. Monet pelkäävät joutuvansa myös seksiorjiksi kenttäbordelleihin tai pakkonaimisiin. Lehdessä juttu tytöstä joka kantaa mukanaan rotanmyrkkyä sen varalta.
      Perkele!

      Odotan ilman mitään ironiaa feministien maailmanlaajuista joukkoprotestia.
      Ja paljonkohan noista tytöistä pääsee pakolaiksi? Keitä ovat sitten tulijat tällä kertaa? Noita tyttöjä?
      Ple - myös tänne länkkärien relativismiin ja niihin poliittisuuksiin jotka ovat täällä jo tuttuja.
      Jo etukäteen pännii se kieli mitä tullaan käyttämään.

      Ehkä Afganistanissa olisi pitänyt käyttää aiemmin ja paljon voimakkaammin sitä sotilaallista tulivoimaa mitä lännellä todella on.
      Nyt on myöhäistä.

      Poista
    3. Pakko olla sekunti kyyninen että voin mennä nukkumaan ilman em. ahdistusta.
      Tai: olisi pitänyt järjestää kansanäänestys. Ratkaista niin maan hallitusmuoto.
      Tehostaa lukutaitokampanjoita. Hyväksyä "kansainväliset sopimukset" ja liittyä Pariisin ilmastosopimukseen.

      Poista
    4. Nämä hetket ja tilanteet paljastavat armotta, millainen on ihmiskunta, edelleen.

      Poista
  68. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  69. "Keventävää" videomateriaalia:

    https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008198206.html

    Vai onko kyseessä video joka kertoo millainen on ihminen.

    VastaaPoista
  70. Taleban jatkaa rauhan uskonnon perinteitä: hehän ovat nyt avoimesti sanoneet, etteivät tahdo vihollisia. Reilu meininki, vai mitä Afganistanin naiset ja muut, jotka ette oli esimerkiksi sunnia?

    VastaaPoista
  71. Pääasia tietenkin on, että Talebanin all male panel tunnistaa sellaisen asian kuin "naisten oikeudet": https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008192867.html

    Siellä toteutuu tasan tarkkaan oikeusvaltioperiaate, mutta paikallisin periaattein.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekavin tuntein jäädään taas odottamaan millä prosenttiosuudella (5? 10?) tytöt ja naiset pääsevät turvaan ja turvapaikanhakijoiksi länteen. Vai onko matka taas liian vaarallinen että vain miehet...

      Poista
    2. Ahdistavia juttuja. Olen noista tytöistä ja maltillisista miehistä huolissani syvään ahdistavuuteen saakka, mutta tunnustan siihen sekoittuvan myös huolta uudesta hallitsemattomasta pakolaisaallosta, joka ei olisi meille vain jokin human statement vaan jotakin vaikeaa myös reaalimaailmassa.

      Jos joku jossakin on niin hyvä ihminen ettei tuota jälkimmäistä huolta ole lainkaan, on yhtä varmaa että hän on hyvin yksinkertainen sielu kuin on varmaa että hän on sydämetön ja omatunnoton jos tuota ensimmäistä huolta ei ole.
      Mutta jossakin varmaan niinkin hyviä ihmisiä on.
      Yleensä he ilmoittautuvat sellaisiksi itse.

      Poista
  72. Pohjimmiltaan Afganistanin ongelma on poliittinen islamtulkinta, joka on todella yleinen muslimimaissa. Me länsimaat voimme tehdä sille hyvin vähän. Ainoihin tehokkaisiin keinoihin liittyy pakottava sotilaallinen läsnäolo esimerkiksi rauhanturvaamisen merkityksessä. Kun tätä pakottavaa voimaa ei ole, tehty työ valuu kuin vesi hanhen selästä. Tavallaan kyse on loputtomasta resurssien tuhlaamisesta niin kauan kuin islam ei reformoidu ja sille saattaa olla hyvin vähän perusteita.

    Karkeasti sanottuna ilman uhkaa / painetta ulkopuolelta islamilaiset väestöt ovat oman uskomusmaailmansa panttivankeja ja etenkin naiset kärsivät. Valitettavasti näin. Tässä mielessä, jos ei olisi kyse ko. usomusjärjestelmän (tulkinnan) aiheuttamasta toistuvasta humanitaarisesta kriisistä, niin kannattaisi antaa linkolalaisittain olla: mikään voima maailmassa ei onnistu viemään länsimaista demokratiaa muslimimaihin (paitsi väliaikaisesti raha), maailmankuva on yksinkertaisesti aivan eri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki tietävät että se on noin. Tuo on ydin. Maailma ei ole sillä tavalla yksi ettei noin olisi. En usko että se toisenlaiseksi koskaan muuttukaan.

      Sadoissa miljardeissa on tässä tapauksessa länsi valuttanut rahaa yhteen ainoaan maahan. Lopputulos paljastui kaksi päivää sitten nollaksi.
      Joku sosiologi voisi laskea mitä sillä olisi saatu aikaan, muualla, tai ekologi, vaikkapa maissa jotka ovat suhteellisen stabiileja mutta jotka tarvitsevat apua. Tai kotimaissakin.

      Luulen että Afganistan-ahdistukseni (kts. edellä) yksi syy on se että kyynisyys voittaa nyt todella murskaavasti ja paskanpuhumisen aika on ainakin hetkeksi ohi.

      Poista
    2. Ruotsissa näkyy jo lähi-itämainen rakennemuutos: muslimimaista tulevat alkavat järjestää lähiöitä (Rinkeby jne) omien klaanirajojensa mukaan eivätkä assimiloidu ympäröivään ruotsalaiseen yhteiskuntaan. Näin ollen edes asuminen länsimaassa ei takaa elämäntavan muutosta minään läpäisevänä sosiaalisena periaatteena. Näin se menee, assimiloipa yhteiskunta miten hyvänsä.

      Poista
  73. Pahinta mitä Eurooppa voi tehdä on antaa periksi eri tavoin synkälle poliittis-uskonnolliselle ideologialle. Siinä pelissä ei tule ikinä voittoa.

    VastaaPoista
  74. Huom! En tarkoita tässä klaaneilla ruotsalaiseen yhteiskuntaan pesiytyneitä etnisiä rikollisjärjestöjä, jotka nekin usein noudattelevat klaanirajoja, vaan yksinkertaisesti ihmisille luontaista sosiaalisen järjestäytymisen muotoa. Poliisi ja oikeuslaitos ja koulut eivät ole siinä olennaisinta vaan perhe ja suku ja niiden ikiaikaiset säännöt, vaikka toki joillakin elämänalueilla tapahtuu "liberalisoitumista". Syntyy yhteiskunnan sisäisiä yhteiskuntia (klaanit), joiden säännöt muistuttavat enemmän lähtömaiden sääntöjä kuin paikallisia. Niidenkin välille syntyy skismoja, jos edustavat eri uskontulkintaa (vaikka olisi kyse samasta uskonnosta).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näihin kolmeen viimeiseesi:

      Kyllä, ja itse asiassa se mitä tapahtui Afganistanissa, voi tapahtua, ja on tapahtunutkin jo kymmenissä eurooppalaisissa kaupunginosissa.
      Ihmisiä ei voi pakolla, eikä edes hyvälläkään liberalisoida ellei se ole perherakenteen ja suvun oma valinta.
      Se mikä ei onnistunut Afganistanissa tai Irakissa, ei onnistu muuallakaan ilman erityistä omaa valintaa.
      Ja jos tradition rakenteet pysyvät sellaisinaan (en tarkoita että oma kulttuuri pitäisi hylätä) keskeisimmissä asioissa, on ihan sama missä ollaan, vaikka Eurooppalaisen Ihmisoikeus Hyvän ja Käsitysten ehdottomassa ytimessä.

      Poista
    2. Mutta kun kaikki tämä alkaa taas uudelleen, tarkoitan vuotta 2015, tulevat argumentit ja julistelut olemaan ihan samoja. Ollaan valmiita tekemään mitä tahansa millä ehdoilla tahansa. Ministerihaastattelujen, julkisten somepäivitysten jne. repliikit voisi kirjoittaa jo etukäteen.
      Vuoden 2015 käsivarsinauhat kaivetaan esiin.

      Poista
    3. Pakolaisia tulee ottaa. Piste.
      Kaiken realismin ja mahdollisuuden auttaa oikeasti nimissä pakolaisten ottamiselle tulee olla myös selvä määrällinen raja. Piste.

      Kansainväliset sopimukset (laitanko lainausmerkit?) kuitenkin kieltävät tämän jälkimmäisen eettiset realiteetit.
      Näin on taas varmistettu se kaikki sekava yksityinen ja poliittinen loanheitto mikä tulee ehkä olemaan edessä.
      Ja se ei ainakaan edesauta niiden tyttöjen ja naisten tilannetta jotka turvaan voitaisiin tuoda.

      Poista
    4. Itse asiassa en taida uskoa tämän asian tiimoilta (tässä asiassa kuten kirjoitin kyynisyys voitti, harmi kyllä) enää kehenkään. Hyvästä syystä. En edes itseeni enkä mielipiteisiini.

      Kaikki tapahtuu. Me näemme mitä tulee. Eurooppa on ajopuu yhä useammassa asiassa. USA:kin osoittautunut heikoksi ja sekavaksi.

      Poista
    5. Jotenkin tuo "tytöt ja naiset" -ritarillisuuspsykoosi on lopulta samaa juurta kuin tuo talebanin setti ja tasapainottaa lopulta samaa puuta. En osaa ehkä avata tätä enempää.

      Poista
    6. Siis että Ruotsissa (kasvu-uskonnollisuuden primitiivimuoto) ja Afganistanissa (paimentolaisen aabrahamilaisuuden primitiivimuoto) on kummassakin kehittymättömille uskontomuodoille ominainen fanaattinen pyrkimys sukupuolisen jännitteen eliminointiin julkista elämää häiritsemästä.
      Suomelle näissä olympialaisissa pronssia.

      Poista
  75. "Jotenkin tuo "tytöt ja naiset" -ritarillisuuspsykoosi on lopulta samaa juurta kuin tuo talebanin setti ja tasapainottaa lopulta samaa puuta."

    Luulen ymmärtäväni tuon. Rohkeasti ja tarkasti ajateltu.
    Silti en lähde suhteellistamaan ihmisoikeuksia jotka kuuluvat myös tytöille ja naisille uskonnosta ja kulttuurista riippumatta.
    Mielestäni siinä ei kuitenkaan ole tuota "ritarillisuusaspektia", enää, paitsi huonossa retoriikassa ja ajattelussa, vaan kyse on samanlaisesta perusoikeudesta kuin jokaisen ihmisen tarve veteen ja ruokaan. Jos traditio ajattelee toisin, ei voida sanoa että se ajattelee väärin, mutta se voidaan sanoa että se ajattelee haitallisesti, tuhoavasti.

    "...kummassakin kehittymättömille uskontomuodoille ominainen fanaattinen pyrkimys sukupuolisen jännitteen eliminointiin julkista elämää häiritsemästä."

    Tuokin ajatuksesi oli mielenkiintoinen. Siitä tuli mieleeni myös tässä ajassa liikkuvat teoriat jotka hyvin tiedämme joissa sekä pyritään tuo jännite purkamaan, mutta samalla kuitenkin puhutaan sukupuolesta koko ajan ja kaikessa.
    Samalla tavalla kuin jenkkihourulassa väestön rotu, iho, "race" on pakkomielle molemmille ääripäille. Siitä puhutaan koko ajan kaikessa vaikka pyrkimys siihen ettei sillä ole merkitystä. Meille, minun sukupolvelleni ainakin joka tottui siihen ihanteeseen, että ihmisen alkuperällä ei ole suurta merkitystä ja sellaiseen tasa-arvoon pitää pyrkiä.

    VastaaPoista
  76. Ei ole missään nimessä helppo tilanne, ennen kaikkea afgaanien kärsimys jatkuu. Ymmärsin kyllä Bidenin eilistä näkökulmaa, mutta siltikin olisi ollut hyvä, että maata ei olisi päästetty Talebanin haltuun. Kaivoon kannetun veden logiikka on taas kerran tullut todistetuksi. Maailman paraneminen lähtee sisältä käsin. Valitettavasti joissakin paikoissa se näyttää erittäin vaikealta.

    VastaaPoista
  77. On yksinkertaisesti niin että on uskontoja ja ideologioita, jotka ehkäisevät sen mitä ajattelemme eri astein tasa-arvoksi. Maailma ei ole yksi eli ihmiset sosiaalisina toimijoina eivät jaa samaa käsitystä todellisuudesta. En minäkään kehittele tätä aivan yksinkertaista asiaa tämän pidemmälle. Jokainen voi katsella seurauksia, niistähän saa esimerkkejä päivittäin.

    VastaaPoista
  78. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomessa tällaisia potentiaalisia yhteisöjä - nimenomaan uskonnollisten yhteisöjen joukossa - on erittäin vähän. Luultavasti yksikään "raamatullinen" yhteisö ei ole valmis väkivaltaan, ja lisäksi olemme niin maallistunut maa, että ei taida olla ihan äkkiä uhkakuva.

      Sen sijaan, saattaapa saada myötäilyä, jos joku rohkenee sanoa, että Afganistanin tapaiset ongelmat ovat vähintään puolittain Rumpin ja Riikka Purran kaltaisten tyyppien vika; julistetaan ne syyllisiksi.

      No, tämä vain esimerkkinä. Voima ja vinoon menevän voiman mahdollisuus on siellä, missä on massojen hiljainenkin tuki tai vaikeneminen taustalla.

      Talebanit (joku 10 000 soturia) otti Afganistanin valtaansa. Ei olisi onnistunut ilman hiljaista tukea sharialle ja islamille. Suomessa ei tällainen ole kristillisessä konktekstissa mahdollista.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    4. Nuo kaksi kommenttiasi ovat ihan totta. Noin on uskonnollisissa yhteisöissä miltei järjestäin, vain toteutuksen aste vaihtelee.

      Poista
    5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    6. Kyllä ja että lain tulkinta on oikeasuhteista.

      Poista
    7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    8. Minun on vaikea nähdä uskonnollisia yhteiskunnallisen tahdon sotilaita Suomessa nimenomaan kristinuskon piirissä; kirkkokin on niin sekularisoitunut, että sitä on vaikea erottaa liberataristisista puolueista, mitä tulee yhteiskuntaan. Muut yhteisöt ovat pieniä eikä niillä ole sanottavaa yhteiskunnallista sanomaa tai tahtoa valtaan.

      Maallistuminen on jatkunut Suomessa 60-luvulta eli usean sukupolven ajan. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö voisi tulla jonkinlaista hengellistä heräämistä, mutta harvoin se on luonteeltaan yhteiskunnallisesti pakottavaa, pikemminkin se pysyy yksityisten valintojen piirissä.

      Erikseen ovat sitten myöhemmät tuontiuskonnot, mutta niistä ei voi lausua oikein mitään, ettei joku suutu.

      Minusta tietyt poliittiset liikkeet eivät eroa olennaisesti dynamiikaltaan uskonnollisista: jo nyt esimerkiksi ilmastonmuutoksen ja muutaman muun teeman ympärille kokoontunut väki vertautuu aivan uskonnollisten yhteisöjen väkeen sosiologisesti tarkastellen. On rahan uskonto, on ympäristön uskonto ja on humanismin uskonto - ja on hedonistisia ja yksilökeskeisiä minän, terveyden ja hyvinvoinnin uskonlahkoja. Nämä ovat aikamme uskontoja, jotka itse asiassa pyörittävät pitkälle yhteiskuntaa - ne ovat syntyneet maallistuneessa maaperässä ja korvaavat kadonnutta uskonnollista merkitystä. Näin näen asiat. Toki on vanhaa uskonnollisuutta ja uskovaisuutta myös, mutta eivät nämä ihmiset ole riistämässä kenenkään vapautta omaan hyväskäänsä ja vielä vähemmän siinä voisivat onnistua.

      Poista
    9. Tuo viimeinen kappale täsmälleen noin. Poliittisia Kirjan uskontoja todella on, ja mielestäni ne vahvistuvat koko ajan. Perusleastadiolainen (joka edustakoon yksinkertaistetusti nyt uskonnol. hardcorea) ja jokin sanokaamme nykyisen maailman teoreettinen purkaja tai uuden ajan kaiken-teorian kannattaja (esim. vihreän ajattelun fundamentalismi ja puritaanisuus) ovat vähintään samalla viivalla.

      Poista
  79. Sinänsä voin uskoa, että joku voisi yrittää jossain tilanteessa kaapata ihmisten valinnanvapauden, mutta että nämä tahot olisivat uskonnollisia, tuntuu kaukaa haetulta. Poliittisissa toimijoissa ehdokkaita kyllä löytyy: elämänvalintojen ja -tapojen rajoittajia, mielipiteiden rajoittajia, moraalinvartijoita. Näitähän on liikenteessä pilvin pimein. No, ehkä suomalaiset kuitenkin ovat niin perusjärkeviä, etteivät päästä näitä täysin hyppimään silmille, vaikka yritys on kova, monellakin tasolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoitan, että meillähän on jo nyt täysin tunnustuksellisesti käyttäytyviä aggressiivisia poliittisia tahoja, jotka eivät siedä oikeastaan edes sitä, että ihmiset ovat eri mieltä heidän kanssaan.

      Poista
    2. Varmasti kuitenkin melko marginaalinen joukko kuitenkin näitäkin. Sanotaan 2050 tilanne on uskonnollisten vaikuttajien osalta varmasti toisenlainen.

      Poista
    3. Jos kuvitellaan tilanne, että meillä on ideologinen ihanteen etujoukko vallassa ja mediavallassa ja kaikki peesaajat sekä uskonnollisten vaikuttajaisien kulttuuriset omat maailman tuona vuonna 2050, tai jo aiemmin, niin aika ahtaaksi käy pienen ihmisen elämä ja tila.

      Poista
    4. Ehkä uskonisien patriarkaatti ja kauniin ideologian edustajat voisivat elää samoissa kaupungeissa toisiaan komppaamassa, ja muut sitten alueilla jotka ovat ei-houkuttelevia molemmille ryhmille (esim. Suonenjoki, Nurmes, Haapamäki...) ja jotka metsittyvät ja ruohottuvat ja joissa ajetaan hissun kissun marjapaikalta toiselle.

      Poista
    5. Ja verotus sen mukaan: kun Haapamäellä ei ole tässä kuviossa oikein palvelujakaan, niin vaikkapa 10 prosentin tasavero, jotta saadaan terveyskeskus pysymään pystyssä ja koulu.
      Mutta maailman ideologinen ja uskonnollinen kehitys kaukana poissa pysyisi.

      Poista
    6. Voisin hyvin elää tuollaisessa taskussa, tehdä omia juttujani jne. Mutta taitaa olla utopiaa. Sinänsä jos ihminen onnistuu raahata itsensä korpeen, voi olla ihan hyvät mahdollisuudet stressittömään elämään.

      Poista
  80. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  81. Haapamäki on muuten osa Keuruuta. Siellä, siis Keuruulla, on jo nyt sysipaskat kunnalliset terveyspalvelut, ainakin tk:ssa. Kokemusta on lähipiiristä. Koulut yllättävän hyvät.

    VastaaPoista
  82. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  83. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  84. Edelleen kersoittuva maailma...No, mikäs niiden kersojen kanssa, mutta kun ne kasvaa aikuisiksi jotka harrastaa utopiaideologioita (länsi) tai talebanioita...

    Jos Keuruu-Haapamäellä heikot palvelut, ne saadaan kuntoon kyllä kun jää kaikki oheinen, mm. "sotakorvausten" maksaminen Italiaan ja muu sellainen.
    Itse taskuuntuisin mieluiten ehkä jonnekin kaakonkulmille, Kiteelle tai Rautjärvelle, rajan ja runon tien varsille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, Suomessa on tehty monenlaisia arvovalintoja ja tehdään edelleen. En usko, että sote parantaa noiden pikkupaikkakuntien palveluja.

      Mun lempipaikkoja: hämäläiset viljelymaisemat, Keski-Suomi, karut kainuulaiset vaaramaisemat. Itä-Suomeen ihastuisin taatusti jos siellä olisin enemmän.

      Poista
  85. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eivät sitä ota ateistitkaaan, "minä uskon" tieteeseen-ihmiset, gretat, buddhalaiset...vain muutamat yksilöt siellä täällä. Halla-aho taisi ottaa ajat sitten, kuten myös Paloheimo....

      Eurooppalainen kristitty ei ehkä ota asiaa puheeksi, mutta hän on jo ottanut asian esiin muuten, munillaan ja munasarjoillaan. Hedelmällisuusluku kertoo tahattomasta tämän ko. väestön noin puolittamisesta, noin niinku aluksi.
      Ehkä syynä ovat arvot, mitä ne sitten ovatkin, tai ilmastopaniikki tai vain halu hoitaa elämä yksin.

      Poista
    2. Työmaalla nuori vilpitön mies kysyi tosissaan että kannattaako niitä lapsia tehdä lainkaan. Kaveri itse kaikin tavoin kuin luotu isäksi.
      Vastasin jostakin syystä että ei kannata. Mutta siinä tilanteessa ja juuri tälle kaverille olin väärä ja vilpillinen neuvonantaja.
      Itseäni noin 8 vuotta nuorempi työkaveri, myös isä, joka tuntee myös nämä kaikki asiat, mistä täällä puhutaan sanoi, että väärin vastattu. Sanoi että kannattaa. Perusteli sitä sillä että isäksi tuleminen on ainutlaatuinen tilaisuus kasvaa miehenä ja aikuisena. Mitä se onkin. Toinen vaihtoehto tämän oikean neuvonantajan mielestä olisi jääminen stadissa hengailevaksi poikamieheksi, ikuiseksi nuorukaiseksi ja vaikkapa naisten naurattajaksi.
      Tämän miehen kohdalla kaverini vastasi aivan oikein. Häpesin omaa vastaustani joka oli väärä.

      (En tarkoita ettei voisi kasvaa mieheksi ja aikuiseksi ilman lasta. mutta tässä tapauksessa oikea vastaus oli tuo.)

      Suomalaisten (heikko) syntyvyys ei tätä maailma kaada. Eikä kuihtuvien eurooppalaisten.

      Poista
  86. Kun ynnää väestönkasvun, romahtavat kehitysmaat (kuten Afganistan), muuttoliikkeet ja luonnontilan, niin päässä humahtaa kyllä. Tietoisuus siitä, että melkein mitä hyvänsä voi tapahtua.

    No, tämä tietoisuus kyllä muuntaa suurinta osaa omasta kokemusmaailmasta, ellei aina silloin tällöin pääse irti johonkin, mikä pitää omalla autenttisuudellaan otteessaan pienten hetkien verran.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja toki myös tietoisuus siitä, millaisia poliittisia ajopuita Eurooppa on täynnä.

      Poista
    2. Ja millaista hyvyyttä...

      Poista
  87. "No, tämä tietoisuus kyllä muuntaa suurinta osaa omasta kokemusmaailmasta, ellei aina silloin tällöin pääse irti johonkin, mikä pitää omalla autenttisuudellaan otteessaan pienten hetkien verran."

    Kyllä, on päästävä välillä pois, omaan yksityismaailmaan, missä ei ole maailmaa sellaisena kuin se on. Muuten menee angstiksi.

    VastaaPoista
  88. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oma kupla on hauras tapahtumahorisontissa. Se on kuitenkin se kupla, jossa voi kokea merkityksiä niin kauan kuin henki pihisee, ja sitä varten se on syytä olla olemassa.

      Ihminen masentuu ja uupuu, kun häneltä katoavat merkitykset. Minulle alkaa olla selvä, että omat merkitykseni eivät voi olla yhteiskunnallisia, eivät pelkästään niitä, ja jos tahdon, että jotain yhteiskuntaan ulottuvaa merkitystä syntyy, se täytyy syntyä ainakin osin siellä omassa kuplassa, jossa on vielä jonkin verran merkityksiä ja voimaa.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Sodassa ei ole mukavuuskuplaa, on vain henkiinjääminen ja sen edellyttämä toiminta - mutta ajattelisin, että on kuitenkin jossain selkärangassa ajatus yhteisestä puolustuksesta ja jostakin mitä varjellaan, ja se on varmasti myös voimaannuttava asia.

      Näkisin, että nykyisin ilmastosta rakennetaan globaalisti tällaista puolustettavaa merkitystä. Muuten on hiukan heikompaa, todella heikkoa itse asiassa.

      Poista
  89. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin se on. He toimivat kuin huomispäivää ei olisikaan. Ehkä sitä ei monessa mielessä poliitikolle olekaan. Siis ei olla ikään kuin vastuun paikalla - no, rakenteet huojuvat myös heidän ympärillään, siitä kai on kyse.

      Poista
    2. Tässä kohtaa pitää tietenkin sanoa, että on poliitikkoja, jotka ovat vastuullisia. Ja pitää sanoa, että eri maissa on erilaiset poliittiset kulttuurit. En silti osaa pitää poliitikkoa, joka on osa poliittista järjestelmää, mitenkään havahtumisen symbolina. Kaiketi harva on tällainen, ja kokonaisvaltainen havahtuminen tai tilanteen hahmottaminen on vielä harvinaisempaa. Riittäisi jo sekin, kun jokainen vetäisi omalla pienellä voimallaan oikeaan suuntaan. Joissakin asioissa oikeaan suuntaan toki mennäänkin ja se on hyvä.

      Poista
  90. Kommentointinne lisää ymmärrystä täällä. Itsekin tullut siihen että koska en suoranaisesti elä missään mukavuuskuplassa yksityisessä elämässäkään (vaikka en suuressa kärsimyksessäkään) olisi elämän tuhlausta heittää loputkin menemään angstille sekin mikä on: nämä päivät, ja paikat ja näiden muutamien läheisten ihmisten kanssa vietettävät hetket.
    Jos osaan olla liikaa ilmastoahdistumatta kaikesta mieleni myllytyksestä huolimatta, niin voisinko päästä samaan muidenkin kaaosten suhteen, ja uhkakuvien?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sotaan ja tilanteeseen siellä vertaaminen ei tässä auta kun näitä täällä tuhannesti mainittuja kaaoksia vastaan ei oikeastaan voi taistella mitenkään. Siihen tulokseen ole tullut.

      Poista
    2. Noin on. Itse olen pääsemättömissä, tajuan sen hyvin, näistä kaikista ahdistavista prosesseista, mutta kun en niille määrääni enempää voi, niin teen sitten sitä, mitä voin ja teen jopa asioita, joista saan iloa. Tuntuu järkevämmältä vaihtoehdolta lopputulosta ajatellen - lopputulos kun koskee kuitenkin lopulta vain niitä asioita, joihin voin vaikuttaa. Mutta kyllähän sellainen ahdistuksen ja turhautumisen reunus on monessa asiassa.

      Olen myös alkanut ajatella, että turha murehtiminen on myös vuosien kuluessa syönyt näkökykyä ja energiaa asioista, jotka ovat aidosti kestäviä ja joilla on merkitystä.

      Poista
  91. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, olemme kuitenkin siinä mielessä etuoikeutettuja kaikki, että saamme elää toistaiseksi turvallisessa maassa, jossa on työtä, rauhaa ja mahdollisuuksia. Omasta elämästä ja toisten elämästä kannattaa tehdä niin hyvä kuin mahdollista, ja aina se jossain määrin onnistuu, vaikka toki yksilölliset olosuhteet voivat olla hyvinkin vaativia.

      En ole paljoakaan miettinyt jälleensyntymää. Jos sellainen on, niin tuskin sama tietoisuus siirtyy, joskin karma tms. kyllä kulkee mukana. Sitä sitten herää sellaisista oloista kuin mihin on edellisessä elämässä itsensä jättänyt.

      En suoraan sanottuna usko jälleensyntymään, mutta jos se on totta, niin vähänpä minun uskomukseni sille mahtaa.

      Poista
    2. Jälleensyntymä totuutena eletystä elämästä olisi kyllä asiallista palautetta. Mutta seuraako tietoisuus persoonallisella tasolla vai onko palaute vain koetun kärsimyksen määrässä, tästä minulla ei ole mitään varmuutta...

      Joka tapauksessa kristinuskon ajatus armosta tai uskonnoton ajatus tietoisuuden sammumisesta ovat minulle luonnollisempia.

      Poista
  92. Tajuatte tämän seuraavan loukkaantumatta hyvin: ehkä olemme täällä Vesan blogissa tuhlanneet aikaa ja energiaa. Tämä on ollut tärkeää jakamista, ja itse koen saaneeni paljon, oikeastaan näistä ei samalla tavalla voi edes keskustella kovinkaan monen kanssa, oikeastaan ei missään, mutta Vesa olisi pienemmällä panostuksella kommentteihin vastaamisessa kirjoittanut ainakin 70 sivua hyvää proosaa ja Jarikin ties vaikka olisit tehnyt mitä tahansa kirjallisella saralla sinäkin.

    Silti maailma ei ole muuttunut piiruakaan puheistamme.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olette olleet eräänlaisia rippi-isiä maailmasuhteessa. Mutta pappikin pistää välillä luukun kiinni.

      Äsken kävin tsekkaamassa taas Afganistan kuvavirtaa. En muista aikoihin ahdistuneeni näin paljon maailman asioista. Jotenkin selvää ettei meitä täällä johda missään mikään yleinen hyvä järki vaan kaikki tällainen on vain kaaokseen reagointi, katastrofista selviytymisyritys, jossa viranomaiset ja hallintokin ovat kädettömiä.

      Poista
    2. Toisella puolella sitten se sunnuntailapsen ja optimistin ja elämän juhlalapsen hokema: ei huolta, kaikki tapaa järjestyä. Hyvä kosmos ja sitä sun tätä...
      Mutta, vittu, kun ei tapaa järjestyä jotenkin.

      Akvinolaisen mukaan hyvän Jumalan luoma maailma on pohjimmiltaan hyvä ja oikea.
      Todella siihen tahtoisin uskoa.
      Mutta Lovecraftin luomalta tämä kyllä nyt näyttää.

      Paitsi jos katsoo vain lähelle, esimerkiksi lähimetsässä.

      Poista
    3. Minusta on mukava jutella teidän kanssanne. Turhempaankin voisi aikansa käyttää. Ja aina ei jaksa tehdä jotain "hyödyllistä". Hyvä keskustelu voi olla sekin hyväntekemistä, vaikka ei sitä ensisijaisesti siten ajattele.

      Julkinen keskustelu on tietenkin aina riskaabelia. Joku sivullinen voi jostain hermostua ja keksiä kirjoittajalle vaikka minkä identiteetin. Tällaista se on nykyään, mutta ei anneta haitata. Kaikkea ei tarvitse tietenkään sanoa eikä kaikesta tarvitse ottaa itseensä.

      Poista
  93. Mulla on muuten Lovecraftin kootut tms nyt tuossa käännöksenä. Pitää lukea se, sain kirjan muutama päivä sitten.

    Liika olosuhteiden tiedostaminen on pilannut ainakin minulta tietyn metafyysisen luottamuksen ja oikeastaan koko sen kysymyksenasettelun, joskin toisaalta tämän kierroksen jälkeen olen alkanut ajatella yhä enemmän sitä, että pitää pysähtyä, hiljentyä ja nähdä ja myös rukoilla, koska epätoivo on suuri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heikkona hetkenä ajattelen niiden ihan oikeiden uskovien tapaan, heitä imitoiden, että loppujen lopuksi kaikki on Jumalan kädessä ja että kaikki etenee hänen suunnitelmansa mukaisesti.
      Vaikeaa se on kyllä.

      Lovecraft kirjoitti käsittääkseni auki olemassaolon kauhun tilassa jossa pelastusta ei ole.
      Houkuttelevaa olisi siirtyä ajattelemaan niin, toisaalta helpotus, mutten halua.
      Eksistentialismin merkitysmaailma itsekeksittyineen on sitten kuin tuon tyhjän kauhun sosiaalidemokraattinen vaihtoehto, tärkeintä onkin "matka" ja parempi oleminen.

      Poista
    2. Totta puhuen, kyllä tuolla Kristus on. Jää oikeastaan vain kysymys miksi niin hiljaa.

      Poista
  94. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  95. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  96. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  97. Jari, luulen että did-ihmisen persoonasysteemissä syntyy luontevammin kokemus / kaikuja jälleensyntymisestä kuin tällaisen perusjampan systeemissä. Tulipa vaan mieleen. En tiedä onko näin tai mitä tapahtuisi jos persoonan eheyttä jotenkin häirittäisiin - kokemusrekisteri laajenisi taatusti.

    VastaaPoista
  98. Juha, olit kommentoinut johonkin kohtaan saranalauseesta tai salaliitosta saranalauseena, mutta en löydä kommenttia ketjusta. Pitänee miettiä. Uskoisin, että salaliittoja kuuluu jokaisen ajan itsetajuntaan: se on kielellistämätöntä tai ainakin läpiajattelematonta ja käsitteellistämätöntä, ehkä lähelle tabua, josta on haittaa kyseiselle yhteisölle. Siis enimmäkseen haittaa. Ehkä salaliitto on myös inhimillisen yhteiselon ominaisuus, josta on vaikea päästä eroon. Pitää miettiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, että salatiittoteoriat on jonkilaisia kipeitä saranalauseita.

      Poista
    2. Voi olla. Ne jäytävät yhteisöjen ytimessä ja saattavat hitaasti jopa romahdutta ne osaltaan, ellei niitä sanoiteta ja käsitellä pois.

      Poista