torstai 19. elokuuta 2021

Ihanneyhteiskunta

 


Ajatelkaapa, miten ihanan yhteiskunnan saisimme, jos kaikki yksilöiden väliset merkitsevät, etuoikeuksiksi tulkittavat erot tasoitettaisiin jollakin korjauskertoimella: korjaus ulotettaisiin erilaisiin maksuihin, veroihin, koulutukseen, liikkumiseen, energiankäyttöön, liike-elämään, rekrytointeihin, työntekoon, palkkaan, kulttuuriin ja kilpaurheiluun.

Korjauskerrointen mahdollistamassa ihanteellisen tasa-arvon yhteiskunnassa ei olisi työttömiä poliiseja tai toimetonta armeijaa, ei edes toimetonta virkahenkilöarmeijaa, koska jokaista kynnelle kykenevää tarvittaisiin laskemaan ja valvomaan korjausten toimeenpanoa.

Virkakoneiston taakse tarvittaisiin tietysti valveutuneista kansalaisista koostuva neuvosto määrittämään eri ihmisryhmät ja päättämään korjauskertoimet, joilla näiden ihmisryhmien elämänmahdollisuuksia ja etuoikeuksia tasattaisiin.

Miettikääpä lopputulosta, kun etuoikeudet poistetaan ja takamatkat lyhennetään; ei enää tunkkaista mahdollisuuksien tasa-arvoa vaan mahdollisimman tasaisen lopputuloksen tasa-arvo! Monta turhaa instituutiota voitaisiin lakkauttaa ja uusia ajankohtaisempia luoda.

Huikea ajatus. Tällaista ei ole kokeiltu koskaan aikaisemmin historiassa.


67 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Afganistanissa lukutaidottomat miehet alkavat vaalia profeetan kunniaa ja kaitsea naisia ja muitakin.

      Tuo esitykseni oli kommentti muutamaan nykykeskusteluun. Jokainen voi päätellä sävyn itse. Siinä on yhtymäkohtia muutamaankin hankkeeseen, joita on siellä täällä viritelty.

      Poista
  2. Tietyntyyppiset tasa-arvohankkeet kuulostavat vähän siltä kuin ehdotettaisiin, että päästetään Messi toki kentälle, mutta sidotaan siltä kädet tai silmät, ettei se ole niin ylivoimainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toinen vaihtoehto on sekin, että annetaan Messin tehdä maaleja, mutta tasataan niitä ja maaleihin johtaneita syöttöjä sitten jollain kertoimella. Näin korjautuu hyvin pian myös Messin palkkaepätasa-arvo verrattuna heikompiin / ei-niin-arvokkaiksi-katsottuihin pelaajiin. Toki osa Messin palkasta voitaisiin myös jyvittää heikommille pelaajille tai lahjoittaa hyväntekeväisyyteen jollakin kertoimella.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    5. On varmasti urheilulajeja, joissa puberteetin läpikäyminen antaa transnaiselle etumatkaa aikatavalla naisiin nähden. Kaikissa lajeissa niin suurta etua ei ole - kuten nyt jossain todella pitkän matkan uinnissa ehkä.

      Asia on monimutkainen enkä usko, että siitä voidaan käydä aivan puolueetonta keskustelua, kun on samalla kyse ihmisten identiteetistä ja usein vieläpä hyvin vaikeassa asemassa muodostettavasta identiteetistä.

      Minusta pitää erottaa toisistaan transasia ja se, mitä vaikutuksia transnaisten osallistumisella on naisten kilpaurheiluun. No, ei ole minun asiani onneksi tästä päättää enkä mielelläni ala puida tätä aihepiiriä, koska minulla ei ole siihen oikein kosketuspintaa.

      Jos itse saisin päättää, lisäisin kilpaurheilusarjoja, mutta en nyt ala päsmäröimään mitenkään asialla. Tämä ihan urheilunäkökannasta ajateltuna. Tällainen varmasti sitten sotisi joidenkin inklusiivisuusajatuksia vastaan.

      Poista
    6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    7. "Messin palkka"

      ei muodostu objektiivisesti osamisesta, koska osaamisero muihin ammattilaisiin on käytännössä olematon, ja työmäärä poislaskettuna se on melko olematon suureen osaan kuolevaisistakin, vaan hienoisten erojen ja ennen kaikkea taakse kyhätyn tukikoneiston varaan rakennetusta *brändistä*.

      Kun brändin esittäminen reaaliajassa on rahanarvoista ja joillakin tahoilla on oikeus tukkia ko. informaatiokanavat, niin seuraa läänitysilmiö: käytännössä *jokainen* kuluttaja maksaa *keskimääräisen* kuluttajan tyhmyyttä eräänlaisen spektaakkeliveron muodossa.

      Minäkin, vaikka kääntyilin aikanaan jumalanseläntakaisillä sorakentillä ja vailla asiantuntevia ja opastavia silmiä pallon kanssa oikeastaan todella marginaalisesti Messiä hitaammin,
      joudun "valitsemaan" maailman hyllyiltä toinen toistaan suurempia spektaakkeliveroeriä sisältäviä tuotteita, operoimaan samoilla markkinoilla deprivoitujen miljoonien tai miljardien kanssa, joille symbolisessa suhteessa todellisuuteen olevien unelmien on kuin tynnyristä kalastusta.

      Poista
    8. *unelmien myynti

      Mutta jos tämän tietovirtojen omistamiseen perustuvan silmänlumerakenteen näkee kaiken maailman "työllistämisenä", niin ei siinä hirveästi varmaan kannata ainakaan taloudesta keskustella.

      Messi on huono esimerkki siksikin, koska se sentään osaa kohtuullisesti jotain, kun taas suurin osa erinäisten spektaakkeliverojen suurimmista kerääjistä ei osaa edes hevon paskaa.

      Poista
    9. Siis siitä, että mikä on suurin luonnonoikeudellisesti "ansaittu" tulo- ja omaisuusero yksilöiden välillä, ei ole edes mitään epäselvyyttä, koska oikeastaan kaikkien helposti mitattavien parametrien heittely ihmisillä mahtuu noin kertoimen 1,5-2,0 sisään (pituus, deduktioäly jne.) Tuota suuremmissa hyvinvointieroissa ei ole ainakaan mitään rationaalista ulottuvuutta, vaikka kivaahan niillä pelaaminen silti toki voi olla. Huolta tässä mielessä rationaaliseen yhteiskuntaan ajautumisesta ei toki lähivuosisatoina ole.

      Organisaation tasoerot tuovat suurempia eroja kuin tuo, tämä selvä, mutta nopeasti päädytään tuollakin suunnalla siihen kysymykseen, kannattaako niiden varaisia eroja ulosmitata, jos hintana on globaali systeemiromahdus. Tästähän tässä touhussa alkaa olla kysymys, ja tässä rytäkässä rehdin isännän sosialismikammo on vessapaperin siivun painoinen palikka siinä missä Pohjois-Korean hallinnon vuosikatsauskin.

      Poista
  3. Yksi todella vaikea asia puhua ja esittää siitä oikein mitään, koska moninkertaiset väärinkäsitykset ovat varmoja, on useiden kuntien harjoittama ja lain määrittelemä (!) etninen profilointi.
    Puhun tietenkin ns. positiivisesta diskriminaatiosta, jossa esimerkiksi työhön tai koulutukseen hakeutuessa on suurin piirtein tasapuolisten hakijoiden kesken valittava vähemmistön edustaja tai sellaiseksi katsottava.
    Jokainen tajuaa mikä tuon (hyvä) tarkoitus on, mutta jos rehellisiä ollaan niin kyllähän se oikeustajua loukkaa varsinkin kun etnisyyden perusteella ei voida vetää suoria linjoja siitä kuka on alemmassa sosio-ekonomisessa tilanteessa.
    Tähän (en tiedä, suomalaiseen erikoisuuteen?) monet ovat kiinnittäneetkin huomiota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vanhan koulukunnan brittiläishenkisenä liberaalina tasaveroisten kohdalla tulisi käyttää (ainakin ensiajattelemalla) arpaa. Ei monin tavoin tulkinnallista narratiivia etnisyydestä.

      No, tämä pos.diskr. ei ole suuri suomalainen ongelma, jos ongelma ollenkaan, mutta kertoo umpikujista joihin yliviritetyt ohjaavat tasa-arvopyrkimykset saattavat johtaa.

      Mikä tasa-arvokäsitys on (ihanne)yhteiskunnan pohjana, on siis todella merkittävä asia. Kukaan ei omista ainoan oikean tasa-arvokäsityksen monopolia vaikka saneluyrityksiä aina on.

      Poista
  4. Positiivinen diskriminointi on osa inklusiivista yhteiskuntapolitiikkaa, ja johonkin rajaan sen voi hyväksyä.

    Kaiken kaikkiaan rekrytointien pitäisi perustua hakijan tosiasialliseen osaamiseen ja taitoihin tai siis näyttöihin niistä, koska niitä juuri edellytetään tehtävien hoitamisessa.

    Arvanheitto olisi ihan hyvä periaate, jos paikalla on kaksi tasa-arvoista tai sitten jokin muu reilu periaate, jos eroa ei muutoin saada aikaan.

    Olen joskus ajatellut, että kirjoittaisin romaanin, jossa olisi otettu huomioon kaikki mahdolliset inklusiivisuuden ja intersektionaalisuuden vaateet, alkaen henkilöhahmoista. Se voisi olla aika erikoinen teos.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mikään estä. Sitä ennen kirjoitan pari muuta juttua. Mutta tuollainen voisi syntyä toki aika ex tempore.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taneli kuulostaa hyvältä hahmolta, mutta oletettavasti pitäisi romaanin kuluessa Tanelia vähän valistaa, että hänen vapaudenkokemuksensa on todellakin törkeä: syyllisyys ei rajaudu yksilön tekoihin vaan siihen, mihin yhteiskunnalliseen ryhmään Taneli syntymäominaisuuksiensa tai taustansa vuoksi on determinoitu. Siihen tarvitaan muita hahmoja.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  7. Tuo on hyvä idea. Ihminen joka ei koe olevansa syyllinen ilmastonmuutokseen, seksismiin, suomalaiseen kolonialismiin (eh), sukupuoleensa, väestönkasvuun, syrjimiseen jne. -eikä hän olekaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle tulee mieleen kasapäin ihmisiä jotka ovat tuollaisia. Vaikka muutaman kerran vuodessa uutiset alkavat pahaenteisillä sanoilla: Tutkimuksen mukaan suomalaisten enemmistö...
      Tai: suomalaisten miesten enemmistö....

      Pitkästä aikaa kuulin taas käsitteen toksinen maskuliinisuus.
      No, eikö se ole niin, että mieluiten ns. sivistyssanat on korvattava aina kuin mahdollista suomenkielisillä vastineilla?

      Miksei siis käytetä suoraan käsitettä myrkyllinen mieheys/miehuus?!
      Niinpä.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    4. Miehiä on moneen lähtöön, niin hyviä kuin huonoja, joissakin asioissa onnistuneita ja vähemmän onnistuneita.

      Itse en myöskään näe, että meillä olisi Suomessa globaalisti ajatellen yhteiskunnan rakenteiden tasolla pahasti tätä toksista maskuliinisuutta. Toki on miehiä, jotka ovat kärsineet huonoista miehen malleista, toki on rikkonaisuutta ja vääristyneisyyttä niin parisuhteiden tasolla kuin yksityisissä elämissä, mutta vyyhti on niin monilähteinen ja -mutkainen, että turha sitä on niputtaa "toksisen maskuliinisuuden" käsitteellä. On jo hyvin monenlaisia miehiä ja miehen malleja. Emme elä tässä suhteessa missään yhtenäiskulttuurissa. Tärkeintä on korjata jotain, mitä voi itse korjata. Kyse on prosessista, ei jostain joko-tai-asetelmasta. Myrkyllisyys ei edes pysähsy sukupuoleen tai sukupuolirooleihin, vaan on paljon kompleksisempaa.

      Poista
    5. On herrakerhoja ja miehiä, jotka kansoittavat tärkeät paikat kavereillaan, mutta sama on havaittavissa myös naisten kohdalla.

      Nähdäkseni sellainen vanhan ajan törkeä ja alistava miesrooli, jossa mies kuvittelee kaikki itselleen alamaisiksi, on kuitenkin väistyvää kulttuuriperinnettä.

      Poista
  8. (Positiivisesta diskriminaatiosta se että se on tosiasiallisesti aika pieni ilmiönä määrällisesti. Sen tavoitteessa ei sinänsä ole tietenkään mitään vikaa, mutta tuossa kunnan harjoittamassa profiloinnissa on kyllä kysyttävää enemmänkin. Faktahan on että kielitaidolla tässäkin maassa pääsee eteenpäin, koskee niin kantiksia kuin muita. Toki englannin kielen asema alkaa ylikorostua kotimaisissakin instituutioissa. Se on huolestuttavaa. Ei mennä siihen, Saarikivi tästä on ollut kunnioitettavasti äänessä. )

    VastaaPoista
  9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  10. Tuo törkeää vapautta -romaani ois kova. Syyttämyyden kokeminen on lähes mahdotonta nykyään.

    Mutta siitä ei sais tulla ironista.

    VastaaPoista
  11. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä olisi kaksi mahdollisuutta: ihminen joka ei k o e syylliseksi itseään mihinkään (törkeä vapaus) tai ihminen joka e i o l e syyllinen niihin yleisiin ja yhteiskunnallisiin syyllisyyksiin, joita eri suunnista niskaan ladotaan.

      Suomessa on oman elämänsä suhteen niin vallattomia ja resurssittomia ihmisiä vaikka kuinka paljon, että he ovat todellakin syyttömiä.

      Sitten on nämä joihin tikat eivät vain osu. Esim. media ja nettimaailma kuvittelee, että kaikki ovat tietoisia siitä mitä puhutaan ja mitä kauhistellaan ja mistä vaikututaan. Eivät ole. Osa on syrjäytyneitä, osa niitä jotka painaa omalla energiallaan eteenpäin hengessä, että koirat haukkuu, karavaani kulkee. Luulen että monet heistä pitävät tätä maata pystyssä kun eivät vaivaudu keskustelemaan ajan kysymyksistä.

      Poista
  12. Tässähän alkaa lämpö nousta, romaanin idea hahmottuu.

    VastaaPoista
  13. Jos ihminen voidaan asettaa ja ajatella syylliseksi ihmiskunnan aiempiin pahoihin tekoihin esimerkiksi hänen saamansa taloudellisen etumatkan (länsi) tai kansojen aiemmin harjoittaman rasismin (koko maailma) tai sukupuolensa (miehet) mukaan toisen sukupuolen aiemman alistamisen perusteella, niin tällä perusteella hänet voidaan asettaa syylliseksi tähän maailmaan syntymänsä perusteella.

    Historiallinen syyllisyys on bullshittiä yksityisen ihmisen kohdalla, koska hän ei ole osaansa eikä edes syntymäänsä tänne valinnut.

    Valtiot voivat toki pyytää (ja antaa) anteeksi menneisyyttä ja asioita voidaan konkreettisesti yrittää myös hyvittää joissakin tapauksissa. Vaikka missä se takaraja sitten kulkee?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä voi olla pyhäinhäväistys, mutta en koe henkilökohtaista syyllisyyttä ilmastonmuutokseen, en edes bensiiniautolla jonkun verran ajamiseni tai lihansyömisenikään vuoksi enkä senkään etten talvella käännä pattereita toimistolämpötilaan.
      Olenko siis paskiainen? Samalla tiedän että muilla saroilla aika vähille on jäänyt hiilikuninkaana heiluiluni. Muita, henkilökohtaisempia, ja yleisiäkin syyllisyyksiä kyllä niskassani on. Jomotukseen asti.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    5. No, tuossahan se Jari tuli, täysin noin se täytyy olla kun sen avasit. Syyllisyystunnottomuus tietyissä yht.kunnallisissa asioissa voi siis olla vaara vallanpitäjien tavoitteille.

      Poista
    6. Vielä: tämä aika kehottaa ja ohjaa kokemaan suurta syyllisyyttä yleisistä asioista ja asioiden tilasta, mutta yksityisissä päinvastoin. Itse koen siis täysin väärinpäin.

      Ilmastosyyllisyys (esim.) voi olla joka todellista, konkreettiseen elämäntapaan perustuva, ja siten totta, mutta myös monien kohdalla täysin turhaa, päälle kasattua ja täysin väärään kohteeseen ladattua syyllisyyttä joka pitää kohteensa valtaapitävien hanskassa.

      Poista
    7. Tämä aika on täynnä kaikenlaista muka-juttua, muka-syyllisyys mukaan lukien. Ei kyllä tehoa minuun. Lapsia ja nuoria ahdistetaan vaan aivan syyttä.

      Normaali suomalainen ihminen ymmärtää, kun sille kerrotaan asiaperusteet. Syyllistyskampanjat ovat täysin säälittäviä, samoin kuin niihin masinoitavat mannekiinit.

      Asiat voidaan ratkaista faktojen ja valistamisen pohjalta. Näin yksinkertaisesti minä nämä jutut ajattelen.

      Poista
    8. Nämä syyllisyydet ja yksilöön palautumattomat perisynnit ovat sellaista uutta uskontoa eli joukkojenhallintaa.

      Esimerkiksi Suomen kolonialistiset synnit on niin naurettava ajatus, ettei siitä voi edes pahastua. Me nykyihmiset jotka elämme globaalissa taloudessa olemme faktisesti monin verroin pahempia, ihan todella.

      Poista
  14. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  15. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  16. Jope, tuo oli hyvin nähty: tärkeimmissä jutuissa kuten ihmissuhteissa ei saa tuntea mistään vastuuttomastakaan toiminnasta syyllisyyttä mutta asioissa joille ei voida yksilöinä määräänsä enempää pitää tuntea suunnilleen olevansa osa kuolemansyntiä. Aika pihalla ollaan, ei voi muuta sanoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisaalta tahdon ajatella että ihmiset pyrkivät toimimaan niin vastuullisesti kuin pystyvät niillä arvoilla mitä heillä on. Näinkin voisi sanoa. Mutta kyllä nyky-yhteiskunta on myös omalla tavallaan ja omalla kehityksellään ja elämänmuodollaan nussinut ihmisten aivot aivan solmuun.

      Poista
    2. Tahdon kuitenkin ajatella, että moni asia on mennyt eteenkinpäin, mutta en ole aivan varma ovatko ne niitä olennaisimpia. On tapahtunut teknistä edistystä ja edistystä ihmisoikeuksissa, mutta ne eivät vielä itsessään tarkoita kaiken edistymistä. Myös takapakkia on tullut.

      Poista
  17. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  18. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  19. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  20. Afganistan on nyt islamilainen emiraatti, oikeauskoisten maanpäällinen paratiisi.

    VastaaPoista
  21. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  22. Eiköhän puikkoihin löydetä muutama jamppa jostain, mutta kyllähän tuo yhteiskunta helposti ajautuu sille kivikaudelle mistä sen johtava aatekin on peräisin... Romua, kuolleita ihmisiä ja tiukkaa klaanikuria odotettavissa.

    VastaaPoista
  23. Kuuntelin ohjelman Gösta Sundqvistista. Nostan kyllä hattua.

    VastaaPoista
  24. Tuon ihanneyhteiskunnan mahdottomuus olisi siinä, että aina joku haluaisi enemmän. Tasa-arvo kun olisi taas uusi mitta uusille suhteellisille eroille. Ja sitten vielä se, että tasa-arvo ei voi tasata perversioita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se ei ole looginen mahdottomuus mutta käytännöllinen kyllä.

      Poista
    2. Jossain kohtaa täällä keskusteltiin siitä, että onko syyllistymätön yksilö mahdollinen. Tai jotain sinne päin. Yritän opetella siihen.

      Poista
    3. Tuo yhteiskunta olisi ehkä lähimpänä Neuvostoliittoa, mutta hiukan absurdimmalla kierteellä, suunnilleen näin koen. Paperilla ihmisyyden puolella, mutta käytännössä byrokraattinen, mielivaltainen ja toimimaton. Olisi hyvin epämotivoivaa asya yhteiskunnassa, jossa kaikki mitä teet tai yrität muunnetaan joksikin muuksi, ja sinua määritellään absurdisti sen mukaan mitä sinun ajatellaan olevan jonkin konklaavin sopimusperusteisen ryhmäänkuulumisen pohjalta.

      Poista
  25. Turha syyllistyminen on ainoastaan turhaa, vaikka siitä tuntisi saavansa sosiaalisen palkkion.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se että ei koe syyllisyyttä tietyistä asioista ei tarkoita etteikö voisi kokea ahdistusta ja huolta. Näinkin voi olla.

      Poista
  26. Ilmaston suhteen syyllisyyteni mahdollisuus oikeastaan katoaa sitäkin kautta, että elän maassa, jossa ilmastotoimet ovat koko maailman radikaaleimpia ja pisimmille vietyjä.

    En ole mikään syyllisyysdenialisti vaan juuri t ä s s ä asiassa on hyvin rationaaliset syyt olla tuntematta syyllisyyttä, kollektiivista varsinkaan.

    ( Sama koskee joitakin pseudohistoriallisia syyllisyyksiä, joita jossakin vaiheessa yritettiin ujuttaa sekaan; toki kannattaa muistaa että niiden asioiden kanssa operoi vain kourallinen ihmisiä jotka yrittävät soveltaa jenkkiteorioita Suomeen aikalaismuodin hengessä ehkä kokeakseen olevansa osa suurta maailmaa ja sen virtauksia. )

    VastaaPoista
  27. Sulkulauseissa oleva juttu on juuri noin: muodin ja runsaina avautuvien tutkimusverkostojen ja rahoituksen vuoksi ollaan mukana. Näin minä sen aivan aidosti koen. Toisaalta kun luen joitakin juttuja niin voi olla että ihmiset oikeasti uskovat mitä tekevät. Vain harva on julkisesti vertaistasolla opponoimassa.

    VastaaPoista
  28. Mutta jos ja kun seuraava pakolaisaalto tai vain muuttoaalto tulee Välimeren tuolta puolen, niin eiköhän maamme moraalinen etujoukko saa sadat tuhannet tavalliset ihmiset taas tuntemaan vahvaa syyllisyyttä kannanotoillaan omista ajatuksistaan, että mitenköhän tässä käy...

    (Yleensä se syyllisyys saadaan ladattua juuri niiden ihmisten niskaan joilla on pienimmät ja heikoimmat resurssit oman elämänsä hallintaan, esimerkiksi asumisensa paikan suhteen ja jonka vuoksi heidän ajatuksensa ja asenteensa lähtevät (ehkä syystäkin) uhkakuvista käsin. Mutta sitä ei lasketa. Jokaisen suomalaisen pitää olla vähintään potentiaali etiikan mallikappale- ja patsas.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen että 2015 ei toistu sellaisenaan. Tilanne on vaikeutunut läpikulun reitin osalta. Balkanin reitti on tukossa. Toisaalta Valko-Venäjä ja Venäjä voivat temppuilla miten tahansa jos katsovat sen Eurooppa-politiikkansa kannalta tarkoituksenmukaiseksi. Ilmeisesti Albania olisi ottamassa muslimiväkeä mieluustikin.

      Inhimillistä hätää ja kurjuutta tässä taas syntyy, se on selvä. Luulen kuitenkin, että Afganistanin ympärillä olevat valtiot toimivat pääasiallisesti pakoalueina.

      Poista