perjantai 1. tammikuuta 2021

Vielä noista joulupuheista ja uuden vuoden puheista

 


Katsoin myös Jussi Halla-ahon puheen, jossa Halla-aho kehitteli omalla tavallaan nykyisin muodikasta Mitä Jeesus tekisi (aikanamme) -teemaa.

Minusta Jeesuksen liittäminen perussuomalaisiin oli aivan yhtä huono rinnastus kuin olisi ollut hänen liittämisensä vihreisiin, sosiaalidemokraatteihin, vasemmistoliittolaisiin, keskustalaisiin tai kokoomuslaisiin tai kristillisdemokraatteihin.

Jeesus sanoi, että hänen valtakuntansa ei ole tästä maailmasta, joten pieleen meni Jussin sinänsä viihdyttävä puhe vaikkei se uskonnollinen puhe ollutkaan. 

Näistä Mitä Jeesus tekisi -jutuista ei seuraa politiikassa kuin tekopyhää jeesustelua, vaikka olen itsekin sitä mieltä, että Jeesus varmasti nauraisi monille aikamme eettisinä itseään pitäville ihmisille joskin kenties myös säälisi heidän sokeuttaan.



 




11 kommenttia:

  1. (Juuri näin. Jeesuksella ei voi ratsastaa kukaan, ei poliittisesti, ideologisesti eikä uskonnollisestikaan. Halla-ahon arvostelukyky petti pahasti ja sössi tässä surkeasti. Ja niin on moni poliittinen vuorisaarnailija sössinyt myös ennen häntä. Jeesus oli köyhien ja sorrettujen ystävä, mutta minkään väristä tämänpuolisen maailman pioneeria ei hänestä saa. Ei milleen laidalle eikä edes keskelle. Kyse on muusta.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Jeesus oli köyhien ja sorrettujen ystävä, mutta minkään väristä tämänpuolisen maailman pioneeria ei hänestä saa. Ei milleen laidalle eikä edes keskelle. Kyse on muusta.)"

      Itse ajattelen myös näin. On erilaisia vapautuksen ja köyhyyden teologioita, joissa on sinänsä hyviä yhteiskunnallisia painotuksia, mutta ne ovat lähinnä evankeliumeista luettavien yhteiskuntaeettisten sivujuonteiden kehittelyä ja poliittista aktivismia. Toki niilläkin on paikkansa.

      Poista
    2. Vapautuksen teologialla on ymmärrettävä lähtökohta. Silti mielestäni mennään aina hakoteille kun kristinuskoa politisoidaan. Villistä ja vapaasta Jeesuksesta puhumattakaan.
      Köyhien ja sorrettujen ensimmäinen ystävä hän oli, mutta mielestäni se ei anna lupaa. Köyhien ja sorrettujen asiaakaan ei voi pelkästään maallisestikaan katsottuna mikään suuntaus, esimerkiksi vasemmisto, monopolisoida. 2000-luvulla ei enää ainakaan. Eikä se mennyt 1900-luvullakaan niin, että vasemmisto oli aina automaattisesti köyhien ja sorrettujen ja vapautuksen puolella. Traagiset esimerkit tästä tietänee jokainen.

      Mutta kyllä Halla-aho tosiaan tyri ihan samoin perustein,

      Poista
    3. Näin juuri, vaikka luultavasti Halla-aho ei alun perinkään sekoittanut itseään Jeesukseen kuten erilaisilla idealisteilla on tapana. Hän otti joulun Herran kertomuksen omiin poliittisiin käyttötarkoituksiinsa lähinnä materiaalina ja ironisestikin. Mutta toki mukana oli tuo Jeesuksella ratsastus yhtä kaikki.

      Poista
    4. (Evankeliumeista voi yhteiskunnallisena sivujuonteena vetää helposti sen, että kohtuullinen elämä ja oikeudenmukaisuus on tarkoitettu jokaiselle (!) ja jos se puuttuu niin jotain pitää tehdä. Ja "vallankumous" on tehtävä ensisijassa ihmisen sisällä, yksi itse kerrallaan. Toinen mikä on selvästi esillä on se, että tästä maailmasta ei enää paratiisia saa. Täällä ei täysi hyvyys toteudu. Maailmaa voi kukin omalla kohdallaan ja yhteiskunnallisestikin parannella, mutta se ei ole ihmistoimin koskaan kokonaan parannettavissa. Nämä kaksi linjaa siellä on selvästi. Ja hyvä että on. Mutta koska noista sekä muutoshalukkaimmat mielet että konservatiiviset mielet saavat molemmat omat perusteensa, niin sotkuhan on valmis, jos kokeen todeksi vain toisen.)

      Poista
    5. Näin on. Uuden testamentin yhteiskuntaetiikkaa määrittää myös eskatologia eli ajatus tämän maailman loppumisesta - siksi siinä on hyvin vähän tilaa yhteiskunnalliselle vallankumoukselle.

      Poista
    6. Siis hengellinen oman tilan valvominen oli etusijalla (koska seurakunta odotti Kristuksen paluuta eikä yhteiskunnallista vallankumousta, johon se olisi osallistunut). Toki kristinusko muutti Roomaa myös poliittisesti, kun siitä tuli virallinen uskonto.

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokaiselle halukkaalle on tarjolla monia hyviä traditioita, joiden pohjalta ponnistaa, siis jo pelkästään kristillisissä perinteissä. Ei ole kyse siitä, että ei olisi pohjia tarjolla. Enemmän on kyse omasta halusta.

      Elämä on melkoinen maraton, ja voi olla aivan perusteltua sekin, että joku perinne ei sitten kannattele koko yksilön elämän mittaa eli tehdään puntarointia sen suhteen millä elämää koetaan ja sanoitetaan. En tarkoita tällä mitään maailmankatsomuksellista shoppailua.

      Sinänsä mikään traditio ei ole minulle itseisarvo, mutta on hienoa jos löytää elämän merkityksen ja tarkoituksen ja voi pysyä siinä.

      Poista