sunnuntai 4. lokakuuta 2020

Tommi Kinnusen hieno kolumni kouluväkivallasta

 

Lukekaa Tommi Kinnusen hieno kolumni:

https://yle.fi/uutiset/3-11569660

Kiteyttää hyvin täälläkin puhuttuja asioita opettajan näkökulmasta.




4 kommenttia:

  1. Aivan hemmetin hyvä kiteytys. Menee juuri noin.
    Sellaista maagista "moniammatillista osaamista" joilla nämä kouluväkivalta-ilmiöt voitaisiin karsia, ja johon jatkuvasti vedotaan, ei tosiaan opettajilla ole. Ei tietenkään, ei sen enempää kuin muillakaan kuolevaisilla. Turha vedota siihen. Tai laittaa toivo vain siihen, että kun tuon maagisen oletuksen lisäksi palkataan lisää kuraattoreja ja psykologeja, niin asia ratkeaa.
    Itse ajatelen, että kouluilta on otettava pois outo oikeus yrittää ratkoa vakavaa väkivaltaa vain omin keinoin, omassa piirissä, milloin minkäkin tuntemuksen tai "ohjelman" varassa. Suurin osa opettajista tajuaa tämän, lainsäätäjän pitäisi tajuta pian myös.
    Toiseksi, on lopetettava koulukiusaamisesta puhuminen, kun kyseessä on puhdas kouluväkivalta. Kyseessä on sama kuin katuväkivalta tai esim. monen työssään kohtaama työpaikkaväkivalta.
    On myös ehdotettu syyntakeellisuus-ikärajan laskemista esim. 12-vuoteen. Siinä voi olla myös järkeä. Ainakin jos kaikki muut keinot on tekijän kanssa aiemmin käytetty.
    Ennaltaehkäisevää työtä pitää tietenkin jatkaa ja vahvistaa, siinä pitää olla mukana koko yhteiskunta, mutta on tajuttava ettei se ole vain kauniita sanoja ja ajatuksia ja ohjelmia, vaan myös nuo muut, tuossa yllä mainitsemani konkreettisesti rajoittavat asiat tarvitaan.
    Itse asiassa tässä näkyy valitettavasti sama asia kuin muussakin yhteiskunnassa, tekijän suojaaminen jopa uhrin oikeuksien ja yleisen oikeudenmukaisuus-periaatteen yli.
    On tajuttava myös että kouluväkivalta ei ole vain koulu-ilmiö. Samat tekijät toimivat väkivaltaisesti myös muissa ympäristöissä.

    jope (google-tilini ei aukea)

    VastaaPoista
  2. Tämä on niin totta kuin olla ja voi:

    "Itse ajatelen, että kouluilta on otettava pois outo oikeus yrittää ratkoa vakavaa väkivaltaa vain omin keinoin, omassa piirissä, milloin minkäkin tuntemuksen tai "ohjelman" varassa. Suurin osa opettajista tajuaa tämän, lainsäätäjän pitäisi tajuta pian myös."

    Ja ihmisellä ei todellakaan ole vain jotain kouluidentiteettiä, varsinkaan jos koulussakin ilmenee väkivaltaista käytöstä: "On tajuttava myös että kouluväkivalta ei ole vain koulu-ilmiö. Samat tekijät toimivat väkivaltaisesti myös muissa ympäristöissä."

    Syyntakeellisuus on asia, jota on mietittävä. Toki pitää miettiä jonkinlaisella skaalalla ja fiksusti, riippuen vähän siitä mikä on teko- ja hoitohistoria jne.

    VastaaPoista
  3. Harmi kyllä näissä asioissa ei opettajilta, joille vastuu kuitenkin laitetaan, tai edes uhreilta tai heidän omaisiltaan, jotka nämä asiat seurauksineen kantavat, mitään kysellä.
    Jos syyntakeellisuus ikä lasketaan tuohon 12 vuoteen tai edes 14 vuoteen, ei moni ymmärrä mikä karmea asia siinä sitten pääsisi tapahtumaan. Tekijä joutuisi tosiasialliseen vastuuseen teostaan?
    Ei se sulkisi pois hoitoa ja kaikkea muuta tarpeellista.
    Pääasia olisi kuitenkin se ettei puhumalla oikeita sanoja oikealla tavalla oikeille aikuisille(!) tarkoittaisi vastuusta livahtamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin hyviä näkökulmia. Mielestäni esimerkiksi pitkän linjan opettajat ja rehtorit ja sosiaalityöntekijät ja poliisiviranomaiset tulisi ottaa mukaan kaikkeen valmistelutyöhön, koska heillä on usein paljon realistisempi kuva todellisuudesta kuin eri virastojen ihmisillä tai poliittisilla suunnittelijoilla saati poliittisilla broilereilla, kuten monilla ministereillä.

      Poista