lauantai 29. elokuuta 2020

Ruotsissa palaa

 

Viikonloppuna alkoivat valtavat mellakat Malmössä, joiden pelätään leviävän muuallekin Ruotsiin. Taustalla oli tanskalaisen äärioikeistolaisen Stram Kurs -puolueen provokaatiot muslimien pyhää kirjaa Koraania vastaan. Stram Kursin idea on muslimeista puhdas Pohjola eli heidän mukaansa muslimit voitaisiin palauttaa takaisin lähtömaihinsa. Malmön mellakat liittyvät asiaan siten, että Stram Kursin johtajaa Rasmus Paludania, joka ilmeisesti suunnitteli islamin vastaista mielenosoitusta ruotsalaiskavereittensa kanssa, ei päästetty maahan. Jotkut Paludanin kaverit kuitenkin toteuttivat protestin eli potkivat Koraania pitkin isoa malmölaista toria ja sytyttivät muutaman pyhän kirjan tuleen.

Mielenilmaus oli laiton, ja poliisi korjasi protestoijat talteen. He saavat ilmeisesti syytteet kansanryhmää vastaan kiihottamisesta.

Totta kai vapaissa länsimaissa tulisi olla sallittu niin Raamatun heittely studiossa kuin Koraanin potkiminen torilla tai saunan lämmittäminen Veda-kirjoilla, mutta kun käytännössä tilanne ei ole tämä. Muita uskonnollisia kirjoja voidaan kritisoida ja jopa kohdella epäkunnioittavasti, mutta Koraanin kohdalla näin ei ole.

Huomattakoon, että itse en pidä mitään edellä mainittua fiksuna käytöksenä. En myöskään pidä viisaana toimintana kiihottaa ihmisiä raivoon polttamalla näille tärkeitä kirjoja. Sananvapauden esilläpitämiselle ja käyttämiselle sekä alistavien uskonnollisten ideologioiden kritiikille löytyy varmasti parempiakin keinoja. Kukaan ei voita mitään sillä, että häpäisee pyhiä tekstejä, vaikka ne olisivat kriitikon mielestä nuotiosatuja.

Itse asiassa kyse oli tahallisesta tulilangan sytyttämisestä, jossa ei ole arkijärjellä ajatellen mitään mieltä, koska Ruotsi on täynnä muslimeja. Stram Kursin porukka tiesi tasan tarkkaan, mitkä ovat seuraukset: ei olankohautuksia ja rauhanomaisia vastamielenosoituksia vaan väkivaltaa ja tulipaloja - olivathan monet muslimit varoittaneet etukäteen, että Ruotsi on tulessa, jos Koraania häpäistään.

Totta kai Stram Kursin demonstraatiossa oli syvempikin kritiikin aihe. Tanskalaiset ja ruotsalaiset Koraanin häpäisijät tahtoivat osoittaa, että Ruotsi on käytännössä jo rajoittanut sananvapautta väkivallan ja äärimmäisten reaktioiden pelossa. Lait kansanryhmää vastaan kiihottamisesta ovat pitkälti käytössä juuri siksi, että joissakin ryhmissä vapaa puhe, loukkaavakin puhe uskontoa kohtaan, herättää väkivaltaisia reaktioita. 

Kun tiedetään, miten maan lainsäätäjät ja -valvojat suhtautuvat monikulttuurisen, pääasiassa islamilaisen elämänmuodon hellimiseen, ei tällaisessa näpäytyksessä ole mieltä. Sillä ei saavuteta mitään. Nyt mellakoissa tuhoutui ihmisten omaisuutta ja paikat saatiin rikotuiksi ja poliisien työskentely vaarannettiin heidän päälleen heitetyillä kivillä, palavilla esineillä ja raketeilla. Myös stramkursilaiset ja muut vastaavat joutuvat entistä tarkempaan syyniin ja sananvapauden rajoja kiristetään entisestään, koska kukapa tahtoisi mellakoita.

Tiedän mitä Stram Kurs -tyyppiset ihmiset sanovat: "Olemme kyllästyneet muslimien perseilyyn ja väkivaltaan, ja me näytämme, ettemme pelkää heitä, me näytämme mistä puusta heidät on veistetty - he eivät ole ruotsalaisia kesyjä demareita, jotka suvaitsevaisesti diskuteeraavat, kun heidän uskontoaan kritisoidaan, vaikka tätä eliitti on vuosikaudet väittänyt. Lisäksi me olemme valmiit mihin tahansa." Ongelma on vain se, että seuraukset tapahtuvat konkreettisissa ja abstrakteissa sosiaalisissa tiloissa, joissa sivulliset kärsivät ja joutuvat siivoamaan kahakoista syntynyttä sotkua pitkään.

Jos maa päättää ryhtyä monikulttuuriseksi niin kuin Ruotsi on päättänyt julistautumalla humanitaariseksi suurvallaksi ja kantaa siitä aiheutuvat täysin turhat ja vältettävissä olevat sosiaaliset ongelmat, niin vaikea sitä on korjata tällaisilla protesteilla, joissa ihmisiä kiihotetaan puolustamaan alkukantaisen väkivaltaisesti omaa totuuttaan. Kestävämpi tie on rauhanomainen poliittinen vaikuttaminen ja yritys integroida ne, joilla siihen on mahdollisuuksia. Ja hieman rehellisempi ja realistisempi yhteiskuntasuunnittelu lähtöjäänkin.


6 kommenttia:

  1. Erittäin typerää, vahingollista, törkeää ja väärää toimintaa oli taustalla mikä sananvapaus-periaate tahansa.

    Vastuu siirretään muille tässä, koska provokaation (tässä täysin tuomittavan teon) seuraukset ovat sattumanvaraisia.
    Uskonnonvapaus sisältää myös uskonnon harjoittamisen rauhan.
    Jos haluavat vaikuttaa kokemiinsa epäkohtiin, pitää olla muuta tarjolla.
    Jääkööt vastaamaan seurauksista sitten myös henkilötasolla.
    Nyt reaktiot voivat osua kehen tahansa.
    On kuitenkin yleinen käytäntö jota ei em. hyvän käytöksen sopimus koske. Raamattu. Kuten kirjoititkin.
    Saa heittää yli olan tv-studiossa, saa vaihtaa pornolehtiin (se julkinen kampanja), saa rehdä mitä tahansa. Ei seurauksia. Korkeintaan kiitoksia tietyistä suunnista. Ei tarvitse pelätä väkivaltaa. Ei kiihottamissyytettä. Jumalanpilkkaan on täysi yhteiskunnallinen vapaus (ja jopa tilaus) jos kyseessä kristinuskon jumala.
    Miten kiivas ja tuomitseva (?) onkaan kristinuskon jumala, ja miten se pysyy pystyssä vain ihmisten avulla...

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. "Monikulttuurisuuden yläpuolella on turvallisuuskulttuuri, joka ei ole monikulttuurinen. Se on kaikkien jakama yhtenäinen käsitys siitä mitä on turvallinen elämä yhteiskunnassa."

    Turvallisuuskulttuuri pitäisi tosiaan luoda. Mikään muu ei voisi sanella, uhata, manipuloida sitä.
    Jonkinlainen kunnioitukseen perustuva yhteiskuntasopimus, jonka kaikki maassa asuvat allekirjoittavat. Ja sen lähtökohta juuri tuo ettei mikään uskonnollinen tai poliittinen fundamentalismi voisi sanalle sille, miten tulkita asioita.
    Sananvapauteen tulisi myös kannustaa, järjettömimpiä ylilyöntejä (kuten tuo nyt Ruotsissa) lukuunottamatta.

    Vihapuheesta tms. sellaisesta syyttäminen kun kyse ei ole laittomasta puheesta tulisi olla samalla tavalla sanktioitu kuin perusteettomat rasismi-syytöksetkin nyt ovat.

    Sanan yksipuolinen valta on eräs väkivallan muoto. Sananvapaus on yhteiskunnallista happea. Ilman sitä demokratia tukehtuu.

    VastaaPoista
  4. Ruotsin kohtalo lienee surkea. Erottunut kahden valtion malli syntymässä. Projekti on mennyt täysin pieleen eikä mikään kruunujen pumppaaminen enää auta. Määrä dominoi.

    Keskiluokka tietenkin rivareissaan jatkaa niin kuin ennenkin, viihdettä, sporttia, elämäntaparemonttia, kulttuuria ja yksityisyyksiä riittää ja lomamatkoja. Pudonneet ruotsalaiset radikalisoituvat äärioikealla, ideologisoituneet äärivasemmalla, ja maahanmuuttajien tilanne jotka eivät ehtineet kyytiin mukaan on se minkä tiedämme.

    Luin juuri Aftonbladetista Göteborgin tilanteesta. Vajonneiden lähiöiden maahanmuuttajat toivovat valtiolta suurta satsausta alueen kouluihin. Tiedän että monissa paikoissa täysin myöhäistä. Noihin kouluihin ei saada opettajia oikein enää mistään.
    Ihmiset, ne jotka voivat, alkavat väistää toisiaan aina kun mahdollista, koska riskitaso liian korkea. Ymmärrettävää.

    Monikulttuurisuus-suunnitelma on epäonnistunut. Mutta sen myöntäminenkään ei enää auta, koska sille ei voi enää mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo oli tietysti surkeaa pessimismiä, mutta eipä ainakaan toistaiseksi mikään optimismi näytä siellä tuoneen mitään uutta.
      Toki siinä on rinnalla se Ruotsi jossa on vielä kaikki hyvin.
      Siellä voidaan puhua arvoista. Kuin rinnakkaistodellisuudesta käsin.

      Poista
  5. Erittäin hyviä puheenvuoroja, Jari ja Jope. Myös minä panostaisin Suomessa täysillä turvallisuuskulttuuriin ja nollatoleranssiin erillissäännöille ja -vapauksille (koskee niin ideologioita, poliittisia kantoja kuin uskontoja).

    Niin, edes monikulttuurisuus tai moniarvoisuus ei nouse sen yläpuolelle, että kenenkään perseilyjä ei suvaita. Sananvapaus ja mielipiteenvapaus sen sijaan kukoistakoot.

    Ruotsin tilanne on jokseenkin korjaamaton. Yhteiskunta on jo ehtinyt mennä vinoon, eikä se ole enää koskaan entisensä, se hyvinvointi-Ruotsi ja kansankoti, joka se joskus oli.

    Kävin tässä välissä pihalla hommissa. Kaivoin talon ympäriltä vanhat kiveyksen reunalaudat pois, kun olivat lahonneet ja pistin uudet painekyllästetyt sijalle. Hiukan hidasta hommaa, täytyy jatkaa huomenna.

    VastaaPoista