sunnuntai 8. maaliskuuta 2020

Iso naurava Jeesus




Iso valkoinen Jeesus riisuu hunnun ja strippaa

katsojat hihkuvat ja viheltävät

kohta Jeesus runkkaa kermavaahtoa avoimiin suihin ja nauraa

onneksi on Jeesus

Jeesus kantaa kaiken Jeesus on suvaitsevainen

on ihanaa olla seksi-Jeesuksen bändissä

Jeesus on huumoriveikko

vain vajakin isän vieraskoreudessa

on parantamisen varaa

se pilaa kaiken ja huutaa

Pyhä mies aavikon laidalla pyhä mies

enkeli tulee sen luo silkkipeitteineen

se ottaa yhdeksänvuotiaita

laillisiksi seksiorjikseen ja niin käy yhä

joka päivä 33 000 tytölle

Missä pikkutytöt missä raiskauskulttuuri

hän näkee miten katseet kääntyvät

isän pää painuu

Jeesus heiluttaa kalsareitaan ja huutaa  Aplodit mulle

ja mun tiedostavalle isälle

yleisö buuaa ja alkaa poistua

Jeesusta hävettää  hän itkee lavan reunalla




13 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Jari, hiljaisuus omassa keljassa voinee toteutua myös kotona, joskin haasteita siellä on ehkä toisella tavalla kuin luostarissa - luostarissa ei kai voi olla tietokoneella omaan tahtiinsa jne. vaan ollaan luostarin töissä ja palveluksessa.

    Tämä runoni - en sano että erityisen hyvä - oli kommentti siihen, mikä on uskonnon asema nykyisin. Kristinusko on lähinnä kuvastoa, jota voidaan liittää milloin mihinkin - monesti "provosoivasti" johonkin seksuaaliseen jne. koska se on turvallista. Jeesus ei tule ja kosta, ja Jumalaakaan ei ole nähty aikoihin. Jeesukseen voi huoletta liittää fiktiivisesti / heijastaa mitä hyvänsä piirteitä - joskus se voi olla ihan osuvaakin, jos kritisoidaan kirkon tekopyhyyttä jne vaikka silloinkin on kyse kirkon tekopyhyydestä, ei Jeesuksesta. Sitten on uskontoja, joiden perustajien elämänhistoriaa ja -kertomusta ei voi ääneen toistaa, koska siellä on alistamisen ja väkivallan juuret, jotka näkyvät nykyisinkin maailmassa ja joista kärsivät vähintään sadat tuhannet naiset ja lapset.

    No, tämä oli hyvin tendenssimäinen runo ja puhui aikamme kaksinaismoraalista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. PS. Minulla on sellainen käsitys Jumalasta, että hän ei ole poliittisesti korrekti. Sama koskee Jeesusta. Heidän puheensa on rakkauden ja totuuden puhetta. Siinä ei mielistellä ketään. Minusta tässä on hyvä kristillinen perintö, jota kannattaa noudattaa. Ei tietenkään pidä puhua typeriä ja ymmärtämättä ja kuvitella, että itse olisi jotenkin totuuden takaajana, mutta asioista on voitava puhua suoraan ja silti rakkauteen ja parantamiseen pyrkien. Sepä vasta onkin vaikeaa.

      Poista
    2. Sinänsä Jeesuksen esimerkki on mennä hiljaisuuteen. Hän ei kehota menemään naimisiin ja perustamaan perhettä, jos hänen puheestaan tahdotaan nostaa esiin joitakin perhepoliittisia ulottuvuuksia. Hän ei ole kiinnostunut kansallisvaltiosta tai internationalismista - hän puhuu Jumalan valtakunnasta. Siksi Jeesuksella ratsastaminen politiikassa tuntuu tavattoman tympeältä, koska hän ei sovi siihen vaan puhuu perimmäisestä kaipuustamme pyhyyteen ja yhteyteen.

      Poista
  3. Runo oli kuva siitä mistä usein puhun Jeesuksella ratsastamisena. Sitä on niin monissa muodoissa. Myös tuollaista. Myös poliittista. Niin jenkkilän lopunajan haulikko ja bunkkeri-kristityt kuin vasemmiston omavuorisaarnaajat. En näe eroa.
    Tai kuvastoleikittelijät josta nyt on esimerkiksi saatu se Tuiskun video.

    Jumalasta ja Jeesuksesta en noiden em. koe kykenevän sanomaan mitään.
    Vain itsestään. Omasta suhteestaan sinne jonnekin.

    Itse lähden siitä että Jeesuksesta on varmaa tietoa vain Raamatun kirjoissa. Evankeliumeissa, kirjeissä. Niistä voidaan puhua. Mutta ratsastamatta valikoiduin tekstein.
    Jeesus oli kokonaan ihminen, kokonaan Jumala ja kokonaisena hänet on otettava. Muuten on kysymyksessä epäjeesus, omajeesus, maskottijeesus, talismaanijeesus, politrukkijeesus, jees-jeesus.

    Kokonaisessa kärsivässä Jeesuksessa on toki vaikea pysyä. Kenelle tahansa.

    Hijaista tietoa voidaan saada mietiskelyssä, rukouksessa, luostareissa, omassa syvimmässä yksityisyydessä, jos sitä ihmiselle annetaan, mutta siitä on vaikeampaa puhua tai sitä muille tarjoilla.
    (Tämä em. ei takoita että esim. minulla olisi mitään tuollaista edes itseäni varten. Hyvin höyhenenkeveää on kristususkoni. Mutta haluan lisää.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On varmasti niin että suurimmalle osalle nykyihmisiä Jeesus ei merkitse oikein mitään. Ei niin että olisi liian vaikea pala esikuvaksi vaan siten ettei soita mitään kelloja. Kristitylle varmasti sitä mitä uskontunnustuksessa, mutta esikuvana samaan aikaan velvoittava ja liki mahdoton. Tästä asetelmasta varmasti syntyvät myös erilaiset omivat lähestymisyritykset, joita kuvaat laidasta laitaan. Eipähän meillä ole muuta tietoa kuin evankeliumit, Paavalin kirjeet ja vastaavat sekä niistä tehdyt tulkinnat, joita kirkon traditioksi kutsutaan. Ei oikeastaan voi olla mitään suhdetta Jeesukseen ennen kuin sana tulee lihaksi ja koskettaa.

      Tuo minunkin runoni jäi poliittiselle tasolle, mutta ajattelin sen raapustaa, kun tuli naisten päivänä avustusjärjestön uutinen puhelimeen noista 33 000 tytöstä.

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. 30 000 tyttöä. Ja kaikki se silpominen, lapsiavioliitot, raiskaukset, häirintä....
    Ja maailman muu paha.

    Kysymys rakastatko enemmän tätä maailmaa vai taivaan valtakuntaa? Kumpaa mietin enemmän? Kumpaan liittyy enemmän toiveitani? Ja murheitani? Ja halua vielä nähdä kokea olla mukana?

    Vastauksen jonka joudun itselleni antamaan on että olen hyvin hyvin maailmallinen ihminen. Se täyttää 99 prosenttia ajatuksistani. Vaikka olen kristitty ja pidän itseäni myös uskovaisena. Vai olenko tuolla painotuksella sittenkin valekristitty itselleni? Karmea feikki?

    30 000 tyttöä. Heitäkään, tällä tarkoitan tätä maailmaa ja sen kysymyksiä, ei voi eikä saa hylätä. Ehkä näiden ja tuon kaltaisten asioiden pitääkin vaivata enemmän kuin taivaan.
    Ehkä suhde 99-1 onkin oikein? Vaikka samalla se on väärin.
    En tiedä.

    Luther jakoi kahtia. Maailman asiat ja taivaan asiat. Ne voi pitää erillään. Koska maailmassa ollaan, se täytyy hoitaa. Se ei ole Jumalalta pois.

    Ehkä on parasta vain antaa mennä. Jos maailma huolettaa tai siitä saa terveessä mielessä iloa, siitä vaan. Niin pitääkin olla.
    Jos maailma on vieras ja tyhjä, sitten vaikka luostarielämä.
    En usko tässäkään metodiin enkä guruun.
    Kunnioitan kristillistä traditiota mutta se ei ole jokamiehelle.

    -

    Asiasta toiseen. Olen lukenut juuri kansainvälisten epidemologien arvioita koronasta. He ovat hyvin huolissaan. Suomessa siihen nähden ollaan oudon viileitä.
    Ei pidä panikoida mutta ilmeisesti nyt on mahdollisuus isoonkin hätään.
    Itse työskentelen päivittäin melkein 1000 ihmisen sirkuksessa. Pakko sanoa että alkaa mietityttää.

    VastaaPoista
  6. Korona huolestuttaa minuakin. Vaimo töissä miltei 1000 ihmisen paikassa myös tai olisikohan 800-900:n. Jos tulee tuo sairaus meille, ei selvitä todennäköisesti ilman sairaalareissua, koska sellaiset on lähtökohdat. Saa nähdä, milloin räjähtää silmille. Joku järjestely pitäisi keksiä - jos nyt pistäisi vaikka kirjoitusten jälkeen koulut kiinni pariksi viikoksi ja ala-koulut ja yläkoulut jo sitä ennen ja Pohjois-Italiasta tulevat suoraan jonkinlaiseen karanteeniin, niin saattaisi katketa moni olennainen tartuntaketju.

    VastaaPoista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jari, varmasti koronan eristämisyrityksissä tullaan Suomessakin yleiseurooppalaiselle linjalle. Olen melko varma, että jossain vaiheessa pistetään paikkoja kiinni joksikin aikaa. Kun ei varsinaista lääkettä ole, on karanteeni ihan kelpo ratkaisu.

      Poista
  8. Kouluthan ovat kaiken kaikkiaan "suuria yleisötilaisuuksia" koko ajan.
    Pahin kohta on varmaan ruokailu kun sadat virtaavat samaa linjaa pitkin sapuskaa kauhomaan.

    Korona voi myös mennä pois, mutta tulla myös takaisin syksyllä, ovat monet tutkijat jo väläyttäneet.
    En halveksi maailman talouden sakkaamisenkaan seurauksia. Vaikka tosi kova biologisen maailmankuvan omaava saattaa siitä iloitakin. Hiilidioksidipäästöthän nyt vähenevät, kun mm. lentokoneet pysyvät maassa.

    Mutta kun valtiolta lähtevät verotuotot jyrkästi alenemaan, lähtee siinä vähitellen paljon muutakin.
    Jos kunnalliselta duunarilta (kuten mä) jää jotain saamatta, en itke, mutta monen yrittäjän asemaan samaistun enemmän. En toki kansainvälisten lentoyhtiöiden.
    Toki toivon palkallani toimeen tulevani itsekin.

    Kuten olemme todenneet en toivo minkään tälläisen kautta luonnon (?) puuttumista väestöongelmaan. Kova fakta on sekin että vaikka puolisataamiljoonaa ihmistä tähän kuolisi ja se olisi siten toista maailmansotaa suurempi tragedia, ei se siirtäisi maapallon kymmenmiljardisoitumusta kuin muutamalla vuodella eteenpäin.

    Aamulla kuuntelin Ylen uutisia (järkyttyneenä). Uutisoitiin EU:n Afrikka-strategiasta. Uutispuhe koski pelkkää ilmastonmuutosta. Ei sanaakaan väestönkasvusta ja sen suorista ja epäsuorista seurauksista. Toivottavasti itse strategiassa väestönkasvu maailman ensimmäisenä ogelmana on edes jollakin sijalla.

    Toivottavasti pysytte terveinä, niin yksin kuin Vantaalla perheissännekin.

    VastaaPoista
  9. Nyt on pahoja luoteja ilmassa ja katastrofin ainekset koossa. Toivotaan, että säästytään pahimmalta, koska meillä on kaksi astmaatikkoa perheessä.

    Talous, jolla ei muutenkaan Suomessa kovin lujaa mene eikä varmasti jatkossakaan, saa lisäkolhua koronasta. Mielenkiintoista nähdä, miten hallitus pääsee työllisyystavoitteisiinsa. Luulen, että syödään varmuusvarastoja...

    Afrikka-strategia jossa ei puhuta väestönkasvusta ongelmana onkin mielenkiintoinen hyvästrategia - onnea sille.

    VastaaPoista