tiistai 19. helmikuuta 2019

Suomalaisia sanontoja



Varokaa kevätjäitä, ne pettävät lopulta kuin Kokoomuksen arvopohja ("Älä jätä huomiseksi sitä, minkä voit ulkoistaa tänään.")


Sokea sokeaa taluttaa, Mykkänen Orpoa.


Paistaa se päivä raunioonkin, Anne Berner has left the building, liekö tilasi taksin?



..

.






6 kommenttia:

  1. Mutta kaikilla on sentään uusi ilmastoarvopohja, kaiken- ja maailmanselittäjä, jolla voi perustella niitä romahtaneitakin motiiveja ja arvoja, kunhan vain sen osaa.

    - -

    https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006006043.html

    Tässä aika ok linkki, jonka soisi soveltuvan suomalaisillekin poissulkijoille, jotka jo ovat tottuneet tekemään absoluuttisia blokkkausvalintoja: en keskustelu tuollaisten kanssa en jaksa en viitti en kuuntele en lue en tarvi mene pois ja pysy pois.

    (Suomalaisten kahtiajakautuminen on määrällisesti kyllä aika erilaista kuin Saarikosken kuvaama jenkkilän. Siellä se on noin 50-50, meillä noin 80-20 vallitsevan ja hallitsevan ajattelutavan voitoksi ja siitäkin pitäis olla koko ajan kauhean huolissaan.
    Mutta ehkä nyt opitaan edes kuuntelemaan toistakin puolta. Mua ainakin kiinnostaa.)

    VastaaPoista
  2. Kun nyt pk-seudun parhaimmisto kiinnittää huomionsa Orvon et kump. umpisurkeaan tienvarsimainosviestintään
    niin yhtä hyvin voisi sitä surullisen kuuluisaa reklaamia kuka hyvänsä vielä väännellä tuon parhaimmiston vas. ja vihr. marxilais-fantastisesti, että "Autot kuuluvat meille."
    Tai "Teidän autot kuuluvat nyt meille."

    Ehkä se onkin vitsin vääntelijöiden alemmassa tajunassa juuri noin. Tiet meille, autot romuttamoon ja sähkömoottoripolkupyörät kaikille.

    VastaaPoista
  3. Laura Saarikosken juttu oli hyvä ja idea hyvä! Aloin vastailla myös kysymyksiin, mutta tuossahan saattaa joutua keskustelemaan kasvotusten jonkun kanssa joka on eri mieltä... No, ei haittaisi ollenkaan. Ehkä vielä kirjoitan tässä joku päivä kyselyn loppuun.

    "Meidän on sähköauto, voima ja kunnia..." Kevyeen liikkumiseen pyörä ja julkinen käy, mutta kun ihmiset touhuavat myös muita hommia kun sisäsiistejä toimistotöitä virka-aikaan. On paljon työtä, jossa tarvitsee kuljettaa työkaluja, tavaraa jne. Toki vähäpäästöiset bensa- ja dieselkoneet ovat noissa omimmillaan. Itse mietin tässä sitä kaasuautoa ihan tosissani. Eihän se päästä paljon mitään. Toisaalta jos ostan uudehkon, reilun litran bensamoottorilla varustetun auton, niin senkin päästöt ovat aivan olemattomat niihin ajoihin, mitä sillä ajan.

    VastaaPoista
  4. Mulle osui omakohtainen berneri tammikuussa. Piti aamulla lähteä sairaalan päivystykseen kovien kipujen vuoksi. Tilasin taksin, koska en voinut kuvitellakaan omalla autolla menemistä. Ei tullut. Menin raitsikalla. Puolivälissä matkaa melkein tunti tilaamisesta tuli soitto, että taksi on pihassa. Raitiovaunu körötti edelleen hiljaa eteenpäin noin 5 kilometrin tuntivauhtiaan, mutta pääsinpä perille.
    Takaisin tullessa sitten kuuden päivän päästä tulin taksilla, jonka sain sairaalan edestä. Kuski kertoi, ettei mummojen Kela-kyytejä viitsi enää kukaan ajaa, kun niistä ei pääse lainkaan voitolle.
    Ja jos joku ei tiedä, oli taksisuharien, renkien varsinkin, tuntiliksa suurinpiirtein suomalaisen minimipalkan korvillla, usein allekin.

    No, tuo taksihomma Suomessa on ehkä sivujuonne, mutta kuvaava siitä, mitä seuraa, kun politiikko haluaa tehdä suuren uudistuksen, ennakkoluulottoman ja ajan hengessä olevan.

    Kun ilmastohallituksemme aloittaa ensi kesänä suuret uudistuksensa pelkäänpä pahoin, että samalla "ennakkoluulottomuudella" aletaan purkaa monia toimivia asioita ja korvata niitä "rohkeilla aloitteilla." Liike lienee tärkeämpi taas kuin päämäärä. Spektaakkeliyhteiskunnassa on tultava ulos, niin kuin typerä sanonta kuuluu, näyttävillä esiintuloilla. Muuten ihmisistä tuntuu, ettei mitään tapahdu eikä tehdä. Tämä koskee nykyään myös politiikkaa. Ja somea. Mikä onkin liikaa sama asia näinä päivinä.

    Jotakin tietenkin täytyy tehdä asiassa kuin asiassa, mutta ei demonstraation ohjaamana, vaan järjen ja realismin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. (mun kyyti ei siis kumpaankaan suuntaan ollut kelakyyti, mutta ei silti pirssi tullut)

      Poista
    2. Olen iloinen, että Berner lähti. Kertoo paljon Sipilästä ja hänen todellisuudentajustaan hankkia tällainen työrukkanen toteuttamaan asioitaan. Tuo taksiuudistus on ihme soppa sekin. Omakohtaisesti vielä kokematta, kun en ole aikoihin ajanut, mutta kertomasi kaltaiset tapahtumat eivät ole harvassa.

      Tuo mitä sanot rohkeista avauksista on juuri noin. Joku juttu saattaa olla hyväkin, mutta paljon tehdään typeriä ja lyhytnäköisiä päätöksiä.

      Poista