Katsoin eilen Youtubesta täysin vangitsevaa kamaa.
Kyseessä oli Urbex-Artun ja Lonely Urbanexin pari videota hylätyistä
maatiloista. Toinen tila oli Hämeessä, toinen
oletettavasti jossakin Keski-Suomen korvessa. Rakennuksena hienoin ja ehjin oli ehkä tämä taiteilijan huvila. Vastaavia videoita löytyy vaikka kuinka, näiltäkin tekijöiltä.
On sydäntäsärkevää seurata hylättyjen tilojen
kohtaloita. Päärakennukset, saunat, riihet, kaivot, varastot ja tallit
ovat jääneet ajan, vandaalien ja luonnon armoille. Missä ovat ihmiset? Kuka
kertoisi heidän tarinansa? Nämä videot kyllä kertovat osan tarinasta ja vieläpä tehokkaasti: hylätyt tilat ovat oivallisia päähenkilöitä.
Itselleni hylätyissä rakennuksissa kuvattujen videoiden
katsominen on meditaatiota. Mikään ei kerro paremmin ihmiselämän katoavuudesta,
kuoleman vääjäämättömyydestä, voimien ja ponnistelun loppumisesta. Samalla
paljastuu mennyttä aikaa, joka ei palaa koskaan. Kerran vaivalla rakennetut
kivijalat, seinät ja katot hajoavat hetki hetkeltä. Koottu omaisuus ja tavarat jauhautuvat tohjoksi.
Ehkä pysäyttävintä on voimattomuus vääjäämättömän edessä:
emäntien leningit roikkuvat hengareissa vintillä, valmiiksi pakatut matkalaukut
ovat jääneet sijoilleen, talonvaltaajat ja eläimet ovat repineet kaiken
pilalle, kotikuusen istuttamisesta kertova laatta löytyy roskan seasta, kirjahyllyt on kumottu ja kirjat levinneet ympäriinsä,
maali hilseilee, kosteus ja home valtaavat pinkopahviseinät ja lattiat ja katot luhistuvat, keskellä huonetta on tyhjä pinnasänky tai peli, jota on joskus yhdessä pelattu.
Valvoin pitkään sängyllä maaten näiden videoiden kuvat ja
esineet mielessäni. Autioituneiden tilojen tallentamisessa on toki sama yksityisyyden rajan avaamisen ja häiritsemisen ongelma kuin kirjallisuudessa, mutta ilman yksityisyyden paljastamista ja siihen tunkeutumista kukaan ei todistaisi tätäkään elämän ulottuvuutta. Itse teen sen mieluummin sanoin.
*
Tänään
aamulla tajusin, että omassa tuotannossani on vastaavia kuvauksia pitkin
linjan. Vantaassa (2007) kuvaan kuoleman tuloa taloon sekä alkoholisoituneen saarnamiehen hylättyä kotia, joskin muitakin vastaavia
teoksesta löytyy:
"Vuodet,
sinä pakotat ne toistensa lomaan, toistumaan yhä
uudelleen.
Huoneessa soi viulu, mies puhelee oven kiinni,
tammea,
lukot, helat, kaikki samaa tulta vasten taottua rautaa.
Nurkilla
lasten kasvot ja taivaan hehku, miten säikähtänyt,
nokinen,
paisuu yli horisontin, pärskyy kuin hevoset esteellä.
Joki
vielä jäässä, nainen vaiti vuoteella, kuume polttaa veren
kasvoilta,
kohta haetaan olkia.
Huone
muuttuu. Peräseinä peuran luuta, oviseinä omenaa, yllä
hietainen
katto. Yhä viulu soi, valittaa. Hanget luhistuvat, nurkka
vuotaa,
pyrystä sojottavat saarnen oksat, kengittämättömät, on
maaliskuu.
Mikä on ikuista, jos ei lähtö ja soitto? Vedä vielä
muutama
palaava sointu. Lika peittää lautoja, porras narahtaa.
Kuolema
on täällä. Näet sen kengät ja tiedät: vaikka ovi on
suljettu,
jaksaa odottaa."
[-
-]
"Marraskuu,
mitä tulin katsomaan? Saviteiden rospuutto, tilaraja.
Tähän
homeen, mullan, lian museoon kiipesivät kuuset yli lahonneen aidan,
viimeinen taistelu metsää vastaan oli alkanut. Ei koskaan alas,
sammalsit kotipolttoisen voimalla, me kuljemme aina leirin ulkopuolella,
ja linja rätisi murtumaisillaan.
Äkeet
taipuneet nurmeen, tapulit sammalessa kuin juuriltaan kiskottu suo,
rannassa raudan legioona: meitä on monta. Hourekuvat lattioilla, seinien
voimapapereissa, vieläkin saastaisella sängyllä, tuvan muurissa saarna:
3:16, 1:11, 21:23, 4:5, 2:2, 5:12, ettei yksikään hukkuisi. Sen jälkeen
vain sinä osaisit kääntää.
Tulisija,
aula, alkovi -- täällä hetkien paino: köysi ja murtuva niska,
huimaus,
kun taivaalta putoaa jotakin kohti."
Vantaassa tilatematiikka kytkeytyy ajankuluun ja sukupolvien ketjujen havainnollistamiseen.
*
Terminissä (2009) en käsittele suoraan
autiotaloja, mutta siinä kuvaan maanalaista Roomaa, jossa asuvat kodittomat,
kuten transvestiitti Arianna. Maanalainen elämä on teoksessa pohjavirtaa, joka on läsnä jokaisen elämässä silloinkin, kun pinta näyttää loistokkaalta tai suojatulta. Se liittyy myös kulttuurin kerrosten ylipyyhkiytymiseen ja vainottujen historian tulkintaan: Roomassa sitä edustavat historiallisesti muiden muassa katakombit. Runoelman naispäähenkilö kirjoittaa
päiväkirjaansa:
"Eilen,
juuri kun pääsin ajattelemasta asiaa ja lähdin ulos, hoippui joku koroissaan
vastaan kujalla ja sanoi: 'Turisti, hei, mitä näet tästä kaupungista?
Katso, tuon kivijalan ikkuna on säpäleinä tänään ja siinä on verta. Aina löytyy
aukko, johon ryömiä, jota repiä, jota supistaa, ja jos ei, on ihoa, jota antaa,
on pintoja, on loukkoja, aina on jotain.
Sinä
menet muinaiseen hautaan tai kirkkoon tai bordelliin, kauhistut ja huokaat
ihastuksesta, mutta mitä tiedät minun tai jonkun toisen päivästä, oletko nähnyt
lapsivarkaiden joukot tai mihin kerjäläiset kokoontuvat? Kaiken on oltava
lähellä asemaa, sillan juurella, komerossa, jota taksit ja junat hakkaavat,
silmiin ei saa katsoa, laukku on pidettävä valmiina lyömään, jalat irtoamassa
kadusta, ei saa kaatua siihen virtaan, joka kulkee kaupungin alla, rummuttaa
lähteitä ja nostaa hajuja liitoksista.'
En
osannut juosta minnekään. 'Largo Argentina: sen alla on muinainen
teatteri', hän sanoo, 'ja minä olen Arianna. Jos annat parikymmentä
euroa, vien sinut sinne, muuta annettavaa minulla ei ole, minä tarjoan sinulle
teetä, todella, saat nähdä myös kissani.'"
Tällainen toiseus saa myös kysymään, kuka kukin on. Teoksen lopussa maanalaisuutta symboloi venäläinen huijarimystikko Pjotr Kuznetsov ja tämän luolaseurakunta.
Tällainen toiseus saa myös kysymään, kuka kukin on. Teoksen lopussa maanalaisuutta symboloi venäläinen huijarimystikko Pjotr Kuznetsov ja tämän luolaseurakunta.
*
Kuka
ampui Ötzissä? (2012)
vilahtaa auton ikkunassa autiotalo Vantaan Koivuhaassa, lähellä Jehovan
todistajien tiluksia:
"oikealla
pöpelikössä keltainen mansardiunelma, ruostunut rautatelki poikittain ovella, lahot
portaat, usein tuollaiset on kalvettu tyhjiksi kuin mekaaniset satakielet,
seinälevyjä myöten,
lattioilla purua ja turvonneita keittiökalusteita, sähköjohtoja, kytkimetkin
viety; ein
unheimliches Haus, talo jossa kummittelee, kuin ajatus siitä että hänen
elämänsä valuu jossakin ja valumisesta jää jälki eikä hän saa sitä
näkyviin, että tuo jokin pingotetaan taustaksi kaikelle mihin hän ryhtyy;
näkymätön muste kirjoittaa mainokset tummalla valolla hänen kasvoilleen,
ja sanat näkevät sen mikä silmiltä on kätketty"
Teoksessa rappeutumisen ja autioitumisen kuvat ovat osa nykyihmisen itsereflektiota ja kammottavan kokemusta, ja aivan lopussa ne limittyvät ostoskeskus Jumbossa koettuihin hetkiin.
Teoksessa rappeutumisen ja autioitumisen kuvat ovat osa nykyihmisen itsereflektiota ja kammottavan kokemusta, ja aivan lopussa ne limittyvät ostoskeskus Jumbossa koettuihin hetkiin.
*
Karhunkivi (2016) on täynnä
autiotiloja. Ne vilisevät päähenkilökertojan lapsuudenmuistoissa ja mietteissä,
ja koko romaanin loppukohtausta valmistellaan isän ja pojan vierailulla
hylättyyn taloon, jonka omistaja on tehnyt itsemurhan. Jos joku tahtoo tsekata
sen, lukekoon romaanini viimeisen luvun (s. 225-234). Tämä kohtaus on aiemmin
romaanista:
"Tämä
rakentaminen ja turva. Jos olen rehellinen, olen yhä se tarina, jota lapsena
pelkäsin. Talvi-illan myrskyjen eksyksiin ajama kulkija murtautuu autiotaloon
ja kietoutuu huopaansa. Vasta aamun sarastaessa hän huomaa nukkuneensa
vainajien seurassa. Talon isäntä makaa jäätyneen pirtin lattialla tulisijan
vieressä, emäntä on jäänyt pöydän luo. Kulkija on ollut liian väsynyt
sytyttääkseen tulta."
Romaanissa autioiden tilojen ja paikkojen motiivi kytkeytyy isän ja pojan tarinaan, niihin kytköksiin ja katkoksiin, joita heidän välillään on: toisaalta on läheisyys, toisaalta kyvyttömyys kommunikoida ja löytää toisen luo sekä näistä hankauksista avautuva tuntematon, paitsi metafyysisessä myös biologis-geneettisessä merkityksessä. Samaan motiiviketjuun yhdistyvät romaanissa elävien kuolleiden kuvat.
Romaanissa autioiden tilojen ja paikkojen motiivi kytkeytyy isän ja pojan tarinaan, niihin kytköksiin ja katkoksiin, joita heidän välillään on: toisaalta on läheisyys, toisaalta kyvyttömyys kommunikoida ja löytää toisen luo sekä näistä hankauksista avautuva tuntematon, paitsi metafyysisessä myös biologis-geneettisessä merkityksessä. Samaan motiiviketjuun yhdistyvät romaanissa elävien kuolleiden kuvat.
*
Valekuolleissa (2017) oli alunperin
pidempi runo tyhjäksi jääneestä tilasta, mutta se supistui yhden runon
aloitukseksi. Siinä lomitan Hämeessä sijaitsevan autiotalon ja Lontoossa
sijaitsevan vuokratalon:
"Ensimmäinen
talo kuin sulku, josta laivat ohjataan merelle.
Seison
pihassa tyhjää valoa vuotaen.
Tämä
tapahtuu kaukana vanhalla mantereella.
Aurinko
paisuu yli metsän, kehii esiin teriöt.
Ruosteisten
romujen rivi, ei puita, valo haarautuu joka kolkkaan.
Silitän
palaneen kaupan jalkaa.
[-
-]
Satoja
takkoja ja uuneja, joihin kädet lappaavat koksia ja puuta.
Vain
muutama pysäkki, ja olimme nukkumalähiössä.
Olin
telannut maalia katosta lattiaan, ruuvannut levyjä.
Olin
kitkenyt pihasta jokaisen jättiputken.
Olin
ripustanut seinälle peilin.
Se
sytytti onnen, avasi oudot tiehyet.
Silti
tunsin yhä useammin, kuinka kylmä kompuroi lävitseni.
Kun
avasin suuni, se sanoi aina: Taistelu oli ohi
ennen
kuin meriportit avattiin, asumme kuolemanhautomoissa,
kuolemansairaina
kaikki."
Tässä tulee ehkä paljaimmin esiin kokemukseni ajallisuuden ankarasta luonteesta: ihminen kantaa itsessään kuolemaa, yksilöllisen olemassaolon taistelu katoamista vastaan on piirretty jo syntymän hetkeen.
Tässä tulee ehkä paljaimmin esiin kokemukseni ajallisuuden ankarasta luonteesta: ihminen kantaa itsessään kuolemaa, yksilöllisen olemassaolon taistelu katoamista vastaan on piirretty jo syntymän hetkeen.
*
Hämärä
ei tanssi enää (2019)
jää miltei paitsi näistä hylättyjen rakennusten kuvista tai on siellä yksi,
tosin hieman abstraktimmin muotoiltu. Siinä koko maailma on romahtava talo,
tila joka on täynnä ihmisiä:
"hämärä
ei ole viisas kreikkalainen mies
myyttien
syli
märkä
vantaalainen ilta marraskuussa
toisaalla
noen kivipölyn saastepilvien ilta
seinällä
tämä
hämä häkki
seitit
yli tahmeiden öljyisten pintojen
viisaus
ei ole sellaista
hämärä
on
vuonna 2056 hän on saman ikäinen kuin minä
kun vuodet on tasoitettu
pestessään puuhaarukkaa
hän on sanonut pontevasti Iskä kun mä oon
sun ikäinen
lähetän puolet rahoistani Afrikkaan
olen hymyillyt ja halannut
hämmentyneenä
Jos asiat voitaisiin selvittää
niin kuin lasten kanssa
viemme taikinan saunaan
lasken kulhon lauteille tytär peittää sen
liinalla
teen ristimerkin
vaikken
muista suuntaa
Lapset tottuvat kyllä
se on ihmisluonteessa
sanoi joku kerran
Ei he raivostuvat syyttävät meitä kaikesta
me heidät tänne toimme
emme taivuttaneet maailmaa takaisin muotoonsa
Nämä olennot käpertyvät viereemme
ja nukahtavat
heräävät toivoa täynnä
lumihämärä Kuu
olisinko tahtonut lapset
jos olisin tiennyt mikä heitä odottaa
olin typerä
myönnän
onnellinen ei näe
hän tahtoo vain säilyttää onnensa
lisätä onneaan
nähdä sitä kaikkialla
olemme juottaneet heille
hopeavettä
Yritän sanoa
läsnäoleva rakkaus on aina kesken
jokin sen hyvässä
voi olla väärin
tulla vääräksi
joskus kysyn onko minussa sitä
mitä johtopäätöksiä
uskallan vetää Onko
rakkaus
sairaana sängyllä makaava
isä-äiti-vanhempi
Kun tyttäreni kysyy mitä teet
tälle kaikelle
en osaa sanoa kuin
sitä samaa mitä aina kirjoitan
hankin leivän pöytään
ja kokkaan
minä pelkään jokaista tulevaa päivää
sukupolvien ketju
ehkä heräämme kasvoihin jotka syövät meitä
mieletön ajatus
ehkä ruumiit haihtuvat tai koteloituvat
jos annamme niille tilaa
Me emme näe sitä
koska se on emme koe sitä
koska se on totta Jonkin on tultava
läpi sen mitä tiedämme jokin virhe
Katsooko Jumala meitä
myös tässä romahtavassa talossa
millainen hänen ilmeensä on
kahlitseeko katseemme
senkin"
Helvetin synkkää, vaikka itse sanonkin. No, en nyt paljasta kuitenkaan tämän enempää, kun kukaan ei ole teosta vielä lukenut.
*
Mistäpä
muusta kirjailija kirjoittaisi kuin kuolemasta ja rakkaudesta. Rakkaus voi olla
sitä, että yrittää, vaikka kaikki päättyy häviämiseen. Tekee yhteistä tilaa,
tekee kotia edes joksikin hetkeksi, ja sitten voi vain toivoa, että joku toinen jatkaa.
Tajusin
juuri, että seuraavassa romaanissani autio tila ja kuolema ovat vahvasti osa
draaman kaarta.
Syvinta rakkautta on se, että saisi elää niin kauan kuin on tarpeen rakastamilleen.
VastaaPoistaOnhan se noinkin, vaikka asia ei ole täysin omissa käsissä. Minäkin tahtoisin olla mukana lasteni elämässä niin kauan kuin mahdollista. Monesti se lähtö tulee sitten liian nopeasti tai tunne on tämä kun on kiinteät ja hyvät välit.
VastaaPoistaJuuri koska se ei ole omissa käsissä tekee siitä niin traagisen ja voimallisen asian.
PoistaNäin on - hyvin sanottu tuo traaginen ja voimallinen!
Poista