torstai 13. joulukuuta 2018

Vaihtamalla paranee



Utopistien kuvitelmissa vaihtamalla paranee, joten sitä kohti kaikin voimin.

Ensin suunnitellaan autokannan täydellinen vaihto 25 vuoden aikaikkunassa eli bensa- ja dieselautot pois Suomen teiltä. Koska sen jälkeen suurimmalla osalla väestöstä ei ole varaa liikkua pitkien etäisyyksien maassa entiseen tapaan tai asua kaupunkien ulkopuolella, pakkautuu porukka kaupunkien tornitaloihin ja muihin tiedostaviin kommuuneihin ja kolhooseihin.

Ja eiköhän hoideta sitten samalla se tätäkin tärkeämpi eettinen velvollisuus. Miltei samassa ajassa saadaan myös Suomen väestö olennaisesti uusille urille eli vaihtoon, jos lähdetään siitä, että Suomeen otetaan kehitysmaalaisia vähintään 10 000, enintään 100 000 vuodessa ja joka tapauksessa vuonna 2050 maamme "rajoilla" kolkuttelee miljoona ilmastopakolaista, joita hiilineutraali elämämme ei kuitenkaan pelastanut, koska Suomi ei voinut alun alkaenkaan millään toimillaan ehkäistä heidän lisääntymistään tai pysäyttää heidän elinalueittensa ja yhteiskuntiensa eroosiota.*

Joka tapauksessa vuonna 2050 täällä sähköautoilee iloinen kansa, tai ainakin ministerien verorahoitteiset Teslat suhaavat ääneti ohi tornitalokopeistaan vapaapäivän kunniaksi pyöräilemään ja jaloittelemaan lähteneiden suurkaupunkilaisten - ellei sitten Kiina ole ostanut koko Suomea osaksi omaa pohjoista tuotantoteollisuusinfraansa.

Siinä voi tulla ainoastaan se eturistiriita Suomen uusiin asukkaisiin nähden, että kiinalaiset tykkäävät possunlihasta ja possunkorvista, joten tehtaisiin saattaa olla vuosi vuodelta vaikeampi saada maamme huoltosuhteen pelastavaa työväkeä. No, ehkä ihmesähkörobotiikka hoitaa tuon ongelman ja ihmiset voivat keskittyä tärkeämpään, kuten pyhien riittien toistamiseen, joogaan tai seksikkäiden androidien nussimiseen.

Luultavasti sikateollisuutemme kiinalaisessa skenaariossa myös SDMP jyrähtää ihmisoikeuksista!

Meni niin tai näin, kippis suunnitelmille, hyvältä näyttää (niin kuin kuuluukin)!


*No eipä tietenkään, koska kolmannessa maailmassa ei välttämättä eletä kovin kummoisen eettisesti ympäristön suhteen, jo lapsiluku ja olemattomat yhteiskunnalliset infrastruktuurit takaavat sen. Toisaalta "kulutusmahdollisuudet" ovat vähäiset. Suomalaisia on se 0,76 promillea maailman väestöstä ja autoliikenteemme ei heilauta ilmastoa mihinkään edes promillen vaikutuksella, varsinkin kun uusi polttomoottoriteknologia ja hybriditeknologia tekee moottoreista yhä vähäpäästöisempiä. Sähköautot nopeasti kuluvine aukkuineen samoin kuin latauspisteiden ja uuden infran rakentaminen ne tosiaan maailman pelastavatkin, eikö niin, - ja muuten, mistä valtava sähkömäärä ja luonnonvarat akkuihin? Sähköähän saa tietenkin tuulipuistoista, joka paikka täyteen tuulipuistoja ja ihmisille oireet niistä. Ja akkuihinkin tarvitaan raskasta malminlouhintaa ja erittäin kuormittavaa teknologista jalostusta, eivät ne pyhällä hengellä synny, mutta mitäpä tuosta, kun käyttö on päästöntä (paitsi ettei sen sähkön tuottaminen ole).

Ilmastovaikutus ei tosin muuttuisi juuri siitäkään, että meidät Suomen kansalaiset pyyhkäistäisiin saman tien tyystin maailmankartalta eikä kyllä siitäkään, ettemme tekisi paljoa nykyistä enempää - en sano, ettei meidän pidä tehdä mitään, kyllä tosiaan, esimerkiksi vähentää lihansyöntiä ja istuttaa metsiä ja katsoa ettemme sotke ympäristöämme, mutta käytännössä autoliikenteemme merkitys globaaliin ilmastoon on olematon tai korkeintaan symbolinen. Luulen, että suomalaisten aikaansaamat lentoliikenteen päästöt ovat aika lailla vertailukelpoiset työpaikkaliikkumisen päästöihin.

9 kommenttia:

  1. Kun ottaa sitten köyhän miehen hiljaa ruostuvalla bensa-autolla tien Tallinnasta etelään ja ajaa eteenpäin, alaspäin, kääntymättä Puolan maanteiltä enää yhtään enempää länteen Varsovan jälkeen, voi jatkaa etelää kohti etsien jotain paikkaa missä voi relata eikä tarvi enää kommentoida blogeihin. Tatralla on komeita havumetsiä ja sitten taas uudestaan Unkarin tuolla puolen. Ei ne mitään sen kummempia ihmisiä ole sielläkään, mutta jotenkin niiden nahkatakkien alla ei ehkä mennä ihan jokaiseen lankaan, jonka meidän nilkit keksii.

    VastaaPoista
  2. No, tässä oli pientä parodialisää, mutta saa oikeasti nähdä mitä kaikkea viisaat johtajamme a la Berner (viekää joku se pois) keksivät. Mikään uhraus ei tietenkään ole liikaa, hyvä jos on kylliksi. Olisi joskus hauska ajaa kuvaamasi reitti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Parodian kanssa kannattaa olla varovainen.
      Tärkeää on oikea aihevalinta. Ei väärä. Ilmastointiteippi-aihe esimerkiksi.
      Muuten ne, sensori/ankeuttajat "tekevät sen itse."

      Poista
    2. Jope, mitä tarkoitat noilla teippauksilla? Näin kyllä yhden meemin, jossa oli sellaisia perussuomalaisten näköisiä naisia, joista moni on puhunut hyvinkin tärkeistä asioista - suvaitsevaisten mielestä ne olisi pitänyt ilmeisesti painaa villaisella, siis nämä lasten & naisten raiskaukset ja vastaavat kansainvälisetkin ihmisoikeusloukkaukset, koska onhan tekopyhää sellaisista puhua kun elää toksisessa patriarkaatissa ja täysin sen arvot sisäistäneenä myrkkypyttynä itse. en tiedä tarkoititko tätä mutta oranssia ilmastointiteippiä oli käytetty ja alla luki speak no evil tms. ilmeisesti viesti tuli väärästä suusta ja väärästä asiasta.

      Poista
    3. Kaikesta epäoikeudenmukaisuudesta pitää puhua, tätä ei pitäisi kontrolloida, mutta jotkut ovat armoitettuja putkiaivoja, minkä sille voi - ja näyttää että tässä putkiaivoisuudessa ei ole kyse sukupuolesta vaan se on sukupuolen suhteen ihan ylirajaista.

      Poista
  3. Joo, väärien asioiden parodiointi on tyhmää ja osoitus moraalittomuudesta, josta seuraa aina lopulta rangaistus. Oikeaa asiaa kun ei voi parodioida. Ennen ei tosin ollut näin, mutta nyt tai kohta luultavasti on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulipa mieleeni tosiaan kun luin tätä postausta ja omaa marx-juttyani että jos kalliit sähköautot tulevat pakollisiksi, siinä on yksi luokkajako valmis. Ei niihin ole kaikilla varaa. Kummanhan puolella marx tuossa kohtaa olisi, kummalla tavalla heikon puokella: luonnon vai köyhön? Tuo autoilu tulee olemaan kyllä jonkinlainen peruskysymys...

      Poista
    2. Juha, varmasti ainakin kansan jakamisessa. Ellei sähkäautojen verotusta tms. saada alas, on se niin kallista meininkiä, että suurimmalta osalta jää ostamatta. Samoin tulee todella kalliiksi latauspiste, ellei satu asumaan paikassa, jossa on jo asiaan sopivat kaapelit jne. No, ehkä näitä muutoksia tuetaan sitten. Sähköautojen akkujen kestävyys on yksi juttu. Niiden valmistaminen ei ole ekologista ollenkaan. Luultavasti ostan tulevaisuudessa jonkun hybridiauton tai kaasuauton. Jos nyt mietitään aivan aikuisten oikeasti mittakaavoja, niin suomalaisten autojen päästöt ovat todella kärpäsen pieru. Ja kun mietitään, mitä käy asumiselle ja työnteolle ja muulle, jos ei voi liikkua / ei ole varaa liikkua. No, katsotaan. Päästöjä pitää kuitenkin vähentää, se on selvä, ja se koskee myös meitä suomalaisia. Toivotaan, että tulee uusia innovaatioita ja hinnat laskevat kestävälle tasolle, niin ettei kansa jakaudu tästä.

      Valtava rahtilaiva, joka roudaa aivan turhaa tavaraa ympäri planeettaa saattaa saastuttaa suunnilleen saman verran kuin Suomen autot.

      Jos sähköautot tosiaan maksavat sen 35 000 - 40 000 euroa, ei niihin ole juuri kenelläkään varaa, ellei osteta autoja kimpassa.

      Itse käytän arkiviikolla suhteellisen vähän autoa, ja kun lapset kuitenkin alle 10 vuodessa ovat pois kotoa, ei autolle ole kaupungissa niin suurta tarvetta. Toki kesällä tarvitsee mökille siirtymiseen, mutta voisihan senkin hoitaa vaikka taksilla jne. En kuitenkaan usko, että täysin onnistuu autosta luopuminen.

      Poista
  4. Tässä yksi näkökulma Suomen ja Euroopan tulevaisuuteen - kannattaa katsoa noita laskelmia, koska niihin eivät ideologiat juuri pure, karuja ovat laskelmat, jos menevät edes sinne päin: https://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2018/12/02/suomen-kansan-vaihtovuodet/

    VastaaPoista